Článek
Cestovní kanceláře bojují v podstatě o přežití a zachování každého klienta. Doba je nejistá, není jasné kdy a kam se začne létat. I tak ale zaznamenávají dotazy, kdy a kam se pojede. Strach z nakažení koronavirem cestující prý nemají.
„Velmi rádi by jeli. Naši klienti nás žádají o nabídky na dovolené, my jim je poskytujeme aktuálně s ohledem na daná opatření. Jedná se především o klienty, kteří mají zakoupené zájezdy a chtějí změnu, nebo i o klienty, kteří už od nás obdrželi nějakou formu poukazu a chtějí ji uplatnit,“ svěřila se Novinkám mluvčí CK Čedok Eva Němečková.
„Já bych řekl, že z reakcí, které máme od klientů, vidíme, že určitě neztratili zájem o cestování, a spíše se ptají na to, jestli máme nějaké informace o tom, jak to v létě bude vypadat. Klienti, kteří mají odletět během letních měsíců, řekl bych ve velké většině, s dovolenou i nadále počítají, není to o tom, že by se úplně kategoricky báli někam odcestovat. Samozřejmě ale čekají na to, jaká situace bude přímo v té dané destinaci, a samozřejmě na to, jaké budou podmínky pro vycestování během července a srpna,“ souhlasí mluvčí CK Fischer Jan Bezděk.
„Češi cestovat chtějí, ale většina z nich se potýká s bariérami způsobenými obavami z šíření koronaviru, omezeními na hranicích a podobně. Do doby, kdy tato omezení existují, si lze jen těžko představit masivní zájem o dovolené,“ míní naopak mluvčí CK Blue Style Jana Ondrejechová.
Stejná koronavirová situace
Cestovní kanceláře věří, že Češi budou moci vycestovat do zemí, kde je situace ohledně koronaviru stejná nebo lepší než u nás. Proto sledují aktuální vývoj v okolních zemích, jako je Rakousko, Německo, kde se předpokládá obnova leteckého provozu v červnu nebo na začátku července, nebo také Polsko a Slovensko.
Samozřejmě se ale počítá také s tím, že velký zájem bude o tuzemské pobyty.
„V tuto chvíli jsme veškeré úsilí věnovali velmi výraznému rozšíření nabídky zájezdů v tuzemsku, a to jak hotelů, tak poznávacích zájezdů. Navýšení nabídky je opravdu výrazné, bavíme se o několikanásobném počtu hotelů a variant, alternativ pro naše klienty. Máme v tuzemsku připravené jak luxusní pobyty, tak pobyty pro rodiny s dětmi, cyklopobyty, budeme otevírat dětské kluby s animátory,“ potvrzuje Němečková.
Vouchery
Cestovní kanceláře se snaží svým klientům vyjít vstříc, jak jen to jde. Mnoho z nich totiž už má dovolenou zcela nebo zčásti zaplacenou, byť je odjezd nejistý nebo je zcela jisté, že se neuskuteční. Kanceláře proto nabízejí klientům několik variant, jak situaci řešit.
Podle zákona nabízejí cestovní kanceláře klientům voucher na zájezdy s plánovaným odjezdem do 31. srpna. Budou v plné hodnotě objednaného a zaplaceného zájezdu. Pokud klient poukaz nevyužije do 31. srpna příštího roku, cestovní kancelář mu cenu zájezdu zaplatí. |
---|
Poukaz mohou odmítnout lidé nad 65 let, zdravotně postižení, nezaměstnaní, rodiče na mateřské či rodičovské dovolené nebo ti, kteří kvůli opatřením proti koronaviru nemohou pracovat či samoživitelé. neplatí ani pro školní zájezdy. |
„Posunuli jsem termíny stornopoplatků a také termíny doplatků dalších záloh. Řešíme implementaci nového zákona, takzvaný lex voucher. Klientům můžeme vrátit jejich finanční prostředky formou peněžní poukázky neboli poukazu na zájezd. Umožňujeme klientům tyto poukázky využít až do konce roku 2021, mohou si tedy koupit zájezd i na léto 2022,“ řekl Novinkám mluvčí Exim Tours Petr Kostka.
Stejně postupují i ostatní cestovní kanceláře, které se snaží kromě lex voucherů nabízet i jiné, vlastní alternativy. Podle mluvčích ale téměř naprostá většina, 90 procent klientů, souhlasí s vouchery, než aby platili storno poplatky.
„Již déle než měsíc, kdy ještě nebylo zřejmé, že stát podpoří cestovní kanceláře s variantou vydávání poukazů na uhrazené finanční prostředky, jsme plně v souladu se zákonem vytvořili unikátní poukaz na nový zájezd, který klientům poskytuje jistotu ochrany vynaložených prostředků s celou řadou výhod. Tuto variantu jsme nabídli všem našim klientům, z nichž si ji již více než polovina vybrala,“ zmínila Ondrejechová příklad vlastního produktu.