Článek
„Důvodem je nižší cena leteckého paliva a rostoucí konkurence leteckých dopravců," uvedl ředitel prodejního portálu Letuška.cz Josef Trejbal. Svůj vliv podle něj má i větší opatrnost lidí po nedávných teroristických útocích v Paříži.
„Už v letošním roce ceny letenek klesly na historická minima. Například do New Yorku nebo Dubaje se cestovatelé dostali až o třetinu levněji než v předchozích dvou letech. Dá se očekávat, že u vybraných destinací zůstane cena letenek nízká, nebo dokonce ještě klesne o 10 až 20 procent," sdělila ředitelka prodeje ve společnosti Student Agency Věra Janičinová. Plošný pokles cen o desetinu podle ní ale nenastane.
Aerolinky už v minulosti výrazně snižovaly náklady a mnoho prostoru pro takto výrazné slevy není. Lacinější by pro turisty z Česka měly být zejména lety do Asie, na čemž se bude zřejmě podílet i nové přímé spojení mezi Prahou a Šanghají, které začne fungovat začátkem dubna.
Podobný efekt zaznamenali prodejci letenek rovněž u spoje mezi Prahou a Pekingem, které několik měsíců před zahájením provozu letos v září srazilo ceny letenek do čínské metropole o několik tisíc korun.
Podpora nákupu předem
Tlak na snížení cen bude podle Janičinové mít i zvýšení počtu míst na lince mezi Prahou a Dubají, na které bude od května denně létat obří Airbus A380, nebo navýšení počtu letů do tureckého Istanbulu. Očekávané snížení cen souvisí podle Trejbala i se snahou aerolinek motivovat pasažéry nakupovat letenky s předstihem.
Počet letenek koupených v půlročním předstihu se totiž podle něj meziročně snížil o 28 procent. „Lidé se prostě chtějí rozhodovat jen několik dní nebo týdnů před odletem. Chtějí posoudit aktuální události ve světě a lépe odhadnout, zda jim v cílové destinaci nebudou hrozit nějaká bezpečností rizika, zejména ta spojená s terorismem," uvedl Trejbal.
Podle ředitele divize Business Travel společnosti Thomas Cook Martina Doupovce se toto chování týká především turistů. Obchodní cestující naopak stále letenky kupují s výrazným předstihem. I v rámci byznys klientely ale klesá cena prodaných letenek, podle Doupovce zhruba do pěti procent. Roste naopak počet prodaných dokladů, a to meziročně o více než deset procent.