Hlavní obsah

Bílý most ve Špindlerově Mlýně slaví 101 let

Novinky, Dáša Palátková

Architektonickou dominantou Špindlerova Mlýna jsou bezesporu dva bíle natřené oblouky mostní konstrukce, která spojuje dnes přímo v centru městečka oba břehy Labe. Kdo krkonošské středisko navštíví byť jen jednou, vryjí se mu do paměti.

Foto: Dáša Palátková

Dnes je most součástí pěší zóny.

Článek

Most byl postaven v roce 1911 na jakési pomyslné křižovatce. Pravý břeh města s Bedřichovem, který byl do roku 1942 samostatnou obcí, náležel ještě v 19. století k jilemnickému panství. Levý špindlerovský břeh byl pod správou hraběcího rodu Morzinů. Bylo to tehdy období sporů o údolí a nespoutaný tok řeky Labe se starým mlýnem Špindlerů.

Vzhled města určila povodeň

Dobové obrázky a zápisy uložené v Krkonošském muzeu KRNAP ve Vrchlabí dokládají, že nejstarší most byl postaven patrně v roce 1829. Pevnost mu dodával mohutný roubený pilíř uprostřed řečiště, v létě téměř vyschlého, zjara hučícího vodou z tajícího sněhu.

Jeho bytelnou dřevěnou konstrukci udolala až povodeň z 29. července 1897. Stejná mimořádně ničivá povodeň výrazně poznamenala vzhled celého Špindlerova Mlýna. Strhla dřevěný most do Bedřichova, kovárnu, hraběcí pilu, papírnu na Tabulových boudách a některé úseky na silnici do Vrchlabí. Katastrofální následky vyvolaly radikální úpravu koryta řeky Labe v samotném centru Špindlerova Mlýna. Nejprve byla přes řeku zbudována provizorní lávka.

Foto: Archiv Krkonošského muzea KRNAP

V letech 1899–1913 bylo řečiště prohloubeno a částečně přeloženo. Podstatný vliv na prevenci proti ničivým povodním měla mít hrázenářská díla. Roku 1911 byl přes nové koryto postaven nový betonový most. Jeho oblouky zvedající se nad vozovku jsou pro centrum charakteristické. Most je dlouhý 27,6 m, šířka silniční části je 4,84 m. Po obou stranách jsou chodníky, které jsou odděleny od střední silniční části zídkami. Zábradlí je tvořeno 17 dřevěnými sloupky s výplní s motivem hrázdění.

Most nemá žádný střední opěrný pilíř. Mostní oblouk dosahuje v nejvyšším bodě výšky 3,65 m. Dnes je stavba součástí pěší zóny vedoucí od budovy České pošty přes promenádní park k hotelu Savoy Royal.

Pokračuje proti toku Labe. Od restaurace a vinárny Labužník do lyžařského areálu k lanovce na Medvědín pokračuje k restauraci Myslivna na soutoku Bílého Labe a Labe a do Labského dolu, kterým vystoupáme až k prameni evropského veletoku.

Park na náměstí

V roce 1951, v rámci úprav obce, byl zřízen park na náměstí. Dosavadní stanoviště autobusů, které do této doby parkovaly u budovy pošty na náměstí, bylo přeloženo k hotelu Hradec.

V následujícím roce započala první etapa úprav náměstí. Tentokrát v prostoru pošty, směr hotel Labe. V průběhu druhé etapy v roce 1953 vyrostla část městského parku s květinovou, keříkovou a stromkovou výzdobou s příjemným posezením.

Obě části parku lemovaly hlavní silnici na náměstí Špindlerova Mlýna a dotvářely klidný lázeňský ráz obce. Doprava do centra byla vedena od hotelu Hradec, levotočivou zatáčkou kolem benzínové stanice přes bílý obloukový most. Benzínová pumpa byla zrušena v roce 1972 a byla nahrazena novou, tak jak ji známe dnes. Byla vybudována v souvislosti s rekonstrukcí hlavní silnice z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna probíhající v letech 1972 až 1974 polskou firmou Budimex.

V roce 1975 překlenul řeku Labe nový most nad hotelem Hradec, který podstatně změnil vzhled centrální části Špindlerova Mlýna a stal se tečkou za rekonstrukcí komunikace vedoucí z Vrchlabí. A tím byl naplněn záměr oddělit dopravní provoz od pěší zóny. Začal sloužit pouze pěším, ale také lovcům snímků řeky Labe v každém ročním období.

Související články

Výběr článků

Načítám