Článek
Výrobce letadel představil v pondělí zatím tři designové koncepty nazvané ZEROe. Viceprezident odboru pro bezemisní letouny Glenn Llewellyn uvedl, že ještě před pěti lety při tom nebylo užití vodíku pro pohánění letadel vůbec na stole. „Přesvědčivá data z jiných přepravních odvětví náš názor rychle změnila. Dnes jsme nadšeni neuvěřitelným potenciálem, který nám vodík nabízí, co se týče redukce emisí,“ vysvětlil.
Prvním z představených konceptů je letadlo velmi podobné současným strojům, má však delší a flexibilnější křídla. Druhé je letoun s turbovrtulovými motory. Třetí je nejvíce futuristické, křídla mu splývají s trupem a je ze všech nejmenší.
Společnost Airbus odhaduje, že vodík má potenciál snížit v letectví produkci uhlíku až o padesát procent. První z navrhovaných letadel s klasickým dvouproudovým motorem by mohlo pojmout až 200 cestujících a zdolat přes tři tisíce kilometrů. Turbovrtulové letadlo by zvládlo o polovinu méně cestujících i kilometrů.
Vodík se používal
Vodík by neměl být plošně využíván pouze v letectví. Vedení Londýna vloni oznámilo plán, podle kterého se chce stát prvním městem na světě, kde budou na tento pohon jezdit autobusy.
Server Independent poznamenává, že na počátku 20. století vodík používaly vzducholodě, a to až do takzvané Hindenburgské katastrofy v roce 1937, kdy stroj vzplál při pokusu o zakotvení u stožáru. Při nehodě zemřelo 35 lidí.