Článek
Gigantické výletní lodě ležely obyvatelům Benátek drahnou dobu v žaludku. Proplouvaly totiž kolem náměstí Sv. Marka a kanálu Grande, mnohdy svou velikostí zastiňovaly okolní památky a Benátčané proti nim nejednou protestovali. Plavidla měla lvím podílem přispívat ke znečišťování vody a poškozování historických budov.
Na druhé straně se našli tací, kteří tvrdili, že výletní lodě jsou esenciální pro dobrý chod ekonomiky, protože do města přivážejí turisty. A Benátky prakticky z ničeho jiného než z turistického ruchu nežijí, píše Independent. Starosta Luigi Brugnaro si nicméně myslí, že obyvatelé Benátek mohou slavit výhru. Zároveň připouští, že je rád, že se našel určitý kompromis, protože sám ví, jak je turistický ruch důležitým zdrojem příjmů.
UNESCO hrozilo listinou ohrožených míst
Výletníky, kteří se na kolosálních parnících do Benátek vypraví po roce 2021, čeká po výstupu možná malý šok. Přístav Marghera je totiž velmi průmyslový, v okolí se nacházejí továrny a panorama má velmi daleko k malebnému a fotogenickému městu kanálů.
Guvernér regionu Benátsko Luca Zaia uvedl, že Marghera bude částečně uzpůsobena tomu, aby mohla přivítat turisty z výletních lodí. Nicméně parníky do 55 000 tun budou moci městskými kanály nadále proplouvat a pravděpodobně zde i kotvit.
Benátky zároveň vyhověly i rostoucímu tlaku ze strany organizace UNESCO, která chtěla město kvůli výletním lodím umístit na listinu ohrožených míst. „Všem by mělo být jasné, že umíme přijít s řešením, jak se vypořádat s problémy, a to s pomocí vládních i regionálních orgánů,“ uvedl Brugnaro.