Článek
„Muzeum je nejen o technologiích a dopravě, historii, ale i o lidech nejrůznějších profesí, které byly a jsou napojeny na belgickou železnici,“ řekl Právu ředitel muzea Pieter Jonckers. Vzácností je pětice naleštěných parních lokomotiv včetně fascinujícího stroje Atlantic (1939), zeleného krasavce se žlutými pruhy.
Na své si přijde znalec i laik
Belgičané na svatostánku své domácí železnice nešetřili. Dohromady stál projekt přes 25 miliónů eur (přes 675 miliónů korun). Velkorysost je znát na každém kroku. A není se čemu divit. Vždyť právě oni sehráli v rozmachu železnice klíčovou úlohu.
Mezi Bruselem a Mechelenem vedla první železniční trať na evropském kontinentu (1835). Belgičané stáli také u rozvoje parních lokomotiv a mimo jiné vymysleli strojní děrovačku na lístky z tvrdého kartónu.
Teď z historie železnice udělali zábavnou podívanou, jež neurazí ani skutečné vláčkofily, a přitom přiláká i běžné smrtelníky, kteří berou vlaky jako normální dopravní prostředky. Industriální pavilón s expozicí stojí vedle „secesního srdce Schaerbeeku“ – tedy unikátní budovy nejstaršího zachovaného nádraží (1887) v Bruselu. Na koncepci se podílel přední belgický kreslíř Franois Schuitten a právě díky jeho přístupu se podařilo vyhnout sterilnímu pojetí výstavy.
Hlavní budova muzejního komplexu nabízí čtyři rozlehlé haly. Dvě z nich mají kolejiště napojené na skutečné tratě vedoucí přímo vedle budovy. Pravidelnou železniční dopravu tak pocítíte i uvnitř, což autentičnost zážitku jen umocňuje. Dohromady je na ploše přes 8000 metrů čtverečních k vidění přes 1200 exponátů, a hlavně – 22 autentických kolejových vozidel.
Navíc na návštěvníky čeká 20 interaktivních instalací a přes 60 projekcí. Nechybí ani kus železničního mostu nebo simulátor řízení vlaku. Jednu z hal postavili nad skutečným domem výpravčího a interiér z 50. let zrekonstruovali a oživili. Nezapomněli ani na právě uvařenou horkou kávu...
Mysleli na každý autentický detail
„Možná jste si všimla psího štěkotu v jednom z přepravních boxů. Opravdu jsme se snažili dbát na každičký myslitelný detail,“ přesvědčuje ředitel muzea a ještě mi prozrazuje, že hvězdná Marlene Dietrichová ráda cestovala vlakem. Samozřejmě v těch nejlepších vozech Orient Expressu.
Svou zachovalostí překvapí poštovní, vojenské nebo nemocniční vozy; za pozornost stojí až snová místnost plná nádražáckých hodin. Lákadlem jsou ještě zrestaurovaný královský vůz, luxusní restaurační i spací vagón s toaletou, ložnicí a salónem, kde cestující ve fracích hráli karty a pokuřovali cigára.
„Všechno je nádherně uděláno a na výstavě najdete řadu nečekaných věcí,“ zhodnotila populární britská vlaková bloggerka Sophie Collardová podívanou a také noc v Train Hostelu. Ten pro změnu skýtá autentický zážitek v podobě přenocování ve vagónu zasazeném na střechu budovy.