Článek
„Se vzrůstajícím lodním provozem v říčních či kanálových úsecích je nutné věnovat stále více pozornosti údržbě a obnově vodní cesty,“ vysvětlil mluvčí Povodí Petr Chmelař.
Modernizace komor
Povodí si před zahájením letošní hlavní sezony připravilo pro návštěvníky Baťova kanálu několik novinek. Ty by měly vést k bezpečnější a plynulejší plavbě. Jednou z hlavních akcí byla modernizace rejd plavebních komor.
„Těsně před kolaudací je modernizace horních i dolních rejd plavebních komor Vnorovy I a Vnorovy II, dále pak dolní rejdy plavební komory Kunovský les, která navazuje na nové přístaviště otevřené v loňském roce,“ popsal generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.
Věžnice má na památky recept
Těsně před zahájením nové plavební sezony vodohospodáři ještě vyčistili horní i dolní prostory chodu vzpěrných vrátní a nápustných zařízení na všech třinácti plavebních komorách. Zároveň jednotlivé komory nově seřídili.
V průběhu podzimu a zimy navíc Povodí pročistilo kanál od břehového porostu. „Jednalo se především o likvidaci suchých a poškozených stromů, náletových dřevin, křovinového porostu a rákosu z plavební dráhy,“ podotkl Chmelař.
Na špatném zdravotním stavu porostu u břehů se v posledních letech velkou měrou podílí bobr evropský. „Nebezpečné byly pro veřejnost okousané či z velké části nakousané vzrostlé stromy. Tyto stromy odstraňujeme, aby nepředstavovaly nebezpečí pro návštěvníky Baťova kanálu,“ doplnil ředitel závodu Střední Morava Pavel Cenek z Povodí Moravy.
Zpevnění břehů
Před sebou má nyní Baťův kanál i modernizace na dalších osmi plavebních komorách. Celkové náklady dosahují 61 milionů korun. Už vloni v září odstartovaly práce na opravě opevnění v části Baťova kanálu od jezu Sudoměřice k Výklopníku na Hodonínsku. Jedná se o první etapu prací v úseku mezi jezem Sudoměřice a Valchou, který měří 2,3 kilometru.
„Jde o odstranění nánosu z koryta a zpevnění břehů lomovým kamenem. Obnovili jsme parametry plavební dráhy a stabilizovali břehy. Po konci hlavní plavební sezony budeme v opravách pokračovat opět tak, aby nedocházelo k omezení plavby,“ podotkl Gargulák.
Práce na celém úseku budou probíhat do roku 2023 a celkově si vyžádají 45 milionů korun.