Článek
Australský vlajkový dopravce ve čtvrtek informoval, že se zpozdila výroba a tím pádem se posouvá i datum dodání letadel Airbus A350-1000, která se mají na ultra dlouhé lety využívat. Dochází tak k posunu zhruba o půl roku, což znamená, že pokud se nepokazí nic dalšího, mohl by být projekt Sunrise spuštěn v polovině roku 2026, informuje s odkazem na aerolinky server CNN.
Stroje, které mají z východoaustralských měst Sydney, Brisbane a Melbourne podnikat cesty do New Yorku či Londýna, objednala společnost v roce 2022. Inaugurační lety ze Sydney, s délkou 19 až 20 hodin, měly být zahájeny koncem příštího roku.
Důvodem zpoždění jsou podle zástupců společnosti Airbus požadavky regulátorů na úpravu některých částí letadla.
Snížili kapacitu letadel
Až se letadla konečně vznesou do vzduchu, uplyne takřka dekáda od doby, kdy byl ambiciózní projekt odhalen – oznámen byl v roce 2017. Původně se počítalo s mnohem dřívějším zahájením, jenže kvůli pandemii a dalším faktorům se vše zbrzdilo.
Dvacetihodinový let už může být pro cestující značně bolestivý, podle designerů však byla kabina navržena tak, aby přinesla pasažérům co možná největší pohodlí – došlo mimo jiné ke snížení kapacity letadla z obvyklých zhruba 300 míst na 238. Díky tomu by měla být paluba prostornější a lidé by se neměli tolik tísnit.
Na palubě bude celkem šest sedadel první třídy, business class nabídne 52 míst. Čtyřicet jich bude v premium economy a v klasické ekonomické třídě 140.
Aktuálně nejdelší linku světa provozují Singapore Airlines ze Singapuru na newyorské letiště JFK. Z USA do Singapuru trvá cesta 18 hodin a 40 minut kvůli silným větrům, zatímco v opačném směru je zhruba o 35 minut kratší.