Článek
Garáž v největším nizozemském městě se stavěla čtyři roky a přišla na 60 milionů eur (asi 1,5 mld. Kč). Za cíl si vytkla nejen zajistit čistá a bezpečná parkovací místa, kde lze kola ponechat zdarma po dobu 24 hodin a poté za 1,35 eura (asi 33 korun) po dalších 24 hodin. Město také doufá, že touto cestou se zbaví spousty zrezivělých bicyklů v okolí nádraží.
„Hlavní nádraží je jedním z nejrušnějších míst v Amsterdamu. Město se rozhodlo umožnit podzemní parkování kol (v tomto případě pod vodou), aby vrátilo veřejný prostor chodcům, turistům a lidem se zdravotním postižením,“ řekl Pieter Visser, vedoucí projektu cyklistické dopravy na amsterdamském magistrátu.
Benátky opět odložily vybírání vstupného od turistů
Červená a zelená světla ukazují na parkovišti volná a obsazená místa. Od dubna začne fungovat i systém, který ukáže, ve které části je místo pro kola a kolik je jich tam volných. Lucas Snaije z nadace BYCS, která propaguje cyklistiku, označil podvodní parkoviště za příklad i pro další země. Je to podle něj způsob, jak podpořit cyklistiku tím, že se jí poskytne zázemí na nádražích. „Podpora cyklistiky je úžasný prostředek, jak více zpřístupnit města, a podporuje také komunitu, důvěru a pohodu,“ dodal.
S tím ne zcela souhlasí Walther Ploos van Amstel, profesor městské logistiky na Amsterdamské univerzitě aplikovaných věd. Podle něj podporují nejzdravější, nejbezpečnější a nejživější města spíše chodce. K parkovišti řekl: „Myslím, že je to skvělý projekt, ale moje rada městům by zněla: nezapomínejte na ty, kteří by rádi chodili pěšky.“
Cyklistický ráj
Rovinaté Nizozemsko je pro cyklisty zemí zaslíbenou. Jízda na kole je zdaleka nejčastějším způsobem dopravy ve městech, jako je Amsterdam. Tomu odpovídá i poměr lidí a bicyklů: těch druhých je více. Podle odhadů motoristických organizací BOVAG a RAI připadá na 17,8 Nizozemce celkem 23,4 milionu kol.