Hlavní obsah

Alpská země, do které se lyžaři snadno zamilují, si dává investiční pohov

Radek Holub, Snow.cz

Itálie pro nás není dopravně blízkou sousední zemí, nemá tolik velkých lyžařských areálů jako Francie, tolik luxusních vyhřívaných lanovek jako Rakousko ani světoznámé atrakce jako Švýcarsko, ale má kouzlo, díky němuž se do ní mnoho lyžařů jednoduše zamiluje. Slunce tu svítí více než jinde, sníh buď napadne, nebo se nafouká sněžnými děly, ale každopádně tu bývá pohoda, úsměv a dobré jídlo.

Foto: Archiv Snow.cz

Za půvabnými sceneriemi, dobrým jídlem a příjemnou atmosférou míří do Itálie nejen Češi

Článek

V posledních letech se v italských lyžařských střediscích neinvestuje do nových lanovek či propojení areálů tolik jako před covidem a ceny skipasů nebo ubytování se již loni výrazně zvýšily, nic z toho však návštěvníky neodrazuje.

Minulou sezonu si lyžařská střediska v Itálii vesměs hodně pochvalovala, leckde byla dokonce jednou z nejlepších v historii. A slušně „obsazeno“ hlásí v italských Alpách i pro letošní sezonu.

Sněhem jsou výše položené italské sjezdovky zasypané už od začátku listopadu, takže vydařené sezoně by nemělo stát nic v cestě. Italský koktejl slunce, zasněžených sjezdovek a přátelské pohody zkrátka nepřestává lyžaře lákat.

Foto: Archiv Snow.cz

Kulisy Dolomit se jen tak neokoukají

Špindlerův Mlýn zahájil zimní sezonu, sjezdovek si užívaly stovky lyžařů

Cestování

Malá, ale milá střediska

Severovýchodní část Itálie, do které jezdí čeští lyžaři především, má „jen“ dvě velké propojené lyžařské oblasti se stovkami kilometrů sjezdovek. Jednou je území mezi Marillevou, Folgaridou, Madonnou di Campiglio a Pinzolem v oblasti Val di Sole a horského masivu Brenty se 150 km sjezdovek a druhou pak Sella Ronda se svými čtyřmi propojenými údolími Alta Badia, Val Gardena, Val di Fassa a Arabba a 500 km sjezdovek.

Všechna ostatní střediska si vystačí s malými či většími desítkami kilometrů sjezdovek, jsou tak obvykle přehledná a kompaktní a i méně zcestovalý lyžař se v nich za den či dva zorientuje. Takový rozsah obvykle vyhovuje i rodinám s dětmi, přičemž právě pro ně je pohodová italská atmosféra obzvlášť lákavá. Nejmenší lyžaři do 8 let navíc mívají skipas zdarma.

Levně i luxusně

Itálie mívala pověst levnější alpské země, ale hodně záleží kde a kdy. Nejvyhlášenější střediska, jako třeba Val Gardena nebo Alta Badia, patří k nejdražším v Alpách, poměrně dost stojí skipasy v Dolomitech obecně – superskipas pro Sella Rondu přijde na 80 eur (zhruba 1942 korun) na den, jen o pár eur méně stojí permanentky pro jednotlivá údolí (5 % se dá ušetřit nákupem on-line v předstihu).

V Itálii jsou ale i vysloveně levná střediska – v Tarvisiu nebo v Ravasclettu v regionu Furlánska se lyžuje za 44 eur (asi 1068 korun) na den.

Foto: Archiv Snow.cz

Kronplatz patří mezi nejpopulárnější italská střediska, za skipas se ale platí přes 70 eur (asi 1700 korun) na den

Na Sella Rondě letos žádné velké novinky, ale plány již napřesrok

Nejvíce novinek se pravidelně objevuje kolem Sella Rondy, letošek je však výjimkou. Kromě nových zasněžovacích nádrží nebo terénních úprav některých úseků sjezdovek se nestaví žádná nová lanovka či propojka.

Samotný okruh kolem masivu Sella je již nyní sestaven z rychlých a výkonných lanovek, které mohou dobře sloužit ještě dlouhá léta, zbývá tak vylepšovat spíš jen „drobnosti“.

Třeba ve Val Gardeně je nutné procházet v městečku Wolkenstein mezi protilehlými svahy Ciampinoi a Dantercepies – nová lanovka s nástupní stanicí na opačné straně ulice toto nepohodlí aspoň v jednom směru odstraní.

Zatím by také stačilo, kdyby se ve Val Gardeně vyřešila loňská „ostuda“ na slavné sjezdovce Saslong, kde byla postavena provizorní zeď, hlídaná bezpečnostní agenturou, zabraňující přestupu mezi lanovkami k vrcholu Ciampinoi. Labyrint oplocení vznikl i na samotné sjezdovce, a to jen kvůli trucu jednoho z provozovatelů lanovek. Jak to bude letos, zatím není známo.

Zastaralé lanovky stále spojují Arabbu s oblíbeným výletním i lyžařským cílem – nejvyšší horou Dolomit Marmoladou. Již napřesrok se počítá s náhradou „hrkací“ dvousedačky do sedla Padón, nově by měla na vytížené trase jezdit 6sedačka.

Z Malga Ciapely na úpatí Marmolady pak bude od přespříští sezony možné vyjet novou kabinkovou lanovkou Arei směrem k Arabbě namísto dřívějších a již zrušených vleků.

Foto: Archiv Snow

Některé lanovky v Arabbě jsou moderní, ty ve směru k Marmoladě ale ještě na výměnu čekají

Nové sjezdovky s novou lanovkou v Klausbergu

Jednu z největších letošních investic realizuje lyžařský areál Klausberg v údolí Ahrntal. Starou 3sedačku Sonnen nahrazuje nová 10místná kabinková lanovka, a to v prodloužené trase a s rozšířenými sjezdovkami. Výjezd novou lanovkou s téměř 600metrovým převýšením potrvá zhruba 6 minut.

Sjezdovka Sonnen podél nově vybudované 10místné kabinky je výrazně rozšířena, a to jak její hlavní přímá (červená), tak lehčí objízdná varianta (modrá). Obě sjezdovky jsou zároveň novými či rozšířenými cestami lépe propojeny s ostatními částmi areálu.

Foto: Skiwrold Ahrntal

Prodloužená a rozšířená sjezdovka s novou kabinkovou lanovkou Sonnen v Klausbergu

Neviditelná stanice lanovky v Pinzolu

Velký modernizační skok letos provádí Pinzolo, méně známé středisko v sousedství Madonny di Campiglio v oblasti Brenty. Nová 10místná kabinka z mezistanice Pra Rodont na vrchol Doss del Sabion obslouží zdejší páteřní sjezdovku, využívanou hlavně méně zdatnými lyžaři a dětmi.

Nahrazuje přitom starou 4sedačku, takže poskytne nejen pohodlnější, ale i bezpečnější výjezd. Horní stanice lanovky přitom bude umístěna pod zemí, takže bude „neviditelná“. Horská chata na vrcholu bude kompletně zrenovována – přibude panoramatický bar i gurmánská restaurace.

Foto: Archiv Snow.cz

Pinzolo letos dostane lanovku s „neviditelnou“ stanicí

Uzavírky v Madesimu a Santa Caterině

V Madesimu, malém, zapadlém, ale cenově příznivém středisku u švýcarských hranic se chystá velká investice – nové lanovky pro přístup do lokality Val di Lei, která se nachází na odvrácené straně hřebene hory Groppera. V souvislosti s přípravou stavby však bude Val di Lei i vrchol Groppera v sezonách 2023/24 a 2024/25 mimo provoz.

Bez jedné páteřní lanovky ještě letos zůstává také Santa Caterina – dvousedačková lanovka Paradiso, vyvážející lyžaře z hotelové čtvrti Santa Cateriny do lyžařského areálu, bude nahrazena novou 4sedačkou až v příštím roce. O transfer mezi ubytovacím centrem střediska a nástupní stanicí páteřní kabinkové lanovky na kraji města se stejně jako loni postará bezplatný skibus s 15minutovými intervaly.

Tento text vznikl ve spolupráci s redakcí portálu Snow.cz.

Lyžařské zájezdy se plní, přestože zdražily

Ekonomika

Výběr článků

Načítám