Hlavní obsah

Aerolinky nechaly vyrobit moc těžkou první třídu. Teď musejí letadla složitě vyvážit

Švýcarský vlajkový dopravce Swiss řeší neobvyklý problém. Nová první třída v letadlech Airbus A330, která sestává z prostorných oddělených kójí, přetěžuje příď. Společnost proto bude muset rovnováhu před zahájením provozu srovnat závažím na zádi. Na vině je trend, kdy první i obchodní třída váží čím dál více, zatímco ekonomická třída, obvykle umístěná v prostřední a zadní části letadla, je lehčí.

Foto: Profimedia.cz

Společnost Swiss řeší netradiční problém (ilustrační foto).

Článek

Zavedení luxusních kabin s vysokými stěnami a zamykatelnými dveřmi oznámil švýcarský dopravce loni. Debut by si nová první třída měla odbýt v zimě 2025 až 2026, je tedy stále čas nepříjemný problém napravit.

Aerolinky Swiss oznámily, že vlivem trendů jsou obchodní a první třídy těžší, aby poskytly více soukromí, zatímco sedadla v ekonomické třídě jsou stále lehčí. To má za následek ztrátu rovnováhy, kdy je příď letadel, lidově zvaná čumák, přetížená. Ještě více problém vychází najevo u strojů, které mají příď těžkou už samy o sobě, což je i případ Airbusů A330, uvádí CNN s odkazem na dopravce.

Do těchto strojů proto dodají aerolinky jakási balanční závaží, která váhu letadla rozprostřou. Bude to vyžadovat přesné matematické výpočty. Dokud se však nenajde lepší řešení, podle společnosti to postačí.

Méně efektivní druh létání

Společnost se údajně snažila přidat hmotnost například přidáním dalších sedadel ve třídě economy, to by však vedlo k většímu nepohodlí cestujících. Tomu se chtějí aerolinky vyhnout. Zároveň vyvrátily, že by udělaly chybu při plánování konfigurace paluby. Při navrhování interiéru byly však použity hrubé výpočty váhy, která během výroby vzrostla.

Server CNN dodává, že létání první třídou je pro životní prostředí vůbec nejhorším způsobem komerční letecké přepravy. Vzhledem k velikosti i váze kabin a sedadel je takové cestování ve srovnání s třídou economy méně efektivní. Sedačka v první třídě u Swiss aktuálně váží 205 kilogramů. Finální váha nových sedadel nebude podle mluvčího společnosti známá do chvíle, než budou nainstalována.

Nejhorší druh cestujících? Influenceři, tvrdí bývalá letuška

Cestování
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám