Článek
Zavedení luxusních kabin s vysokými stěnami a zamykatelnými dveřmi oznámil švýcarský dopravce loni. Debut by si nová první třída měla odbýt v zimě 2025 až 2026, je tedy stále čas nepříjemný problém napravit.
Aerolinky Swiss oznámily, že vlivem trendů jsou obchodní a první třídy těžší, aby poskytly více soukromí, zatímco sedadla v ekonomické třídě jsou stále lehčí. To má za následek ztrátu rovnováhy, kdy je příď letadel, lidově zvaná čumák, přetížená. Ještě více problém vychází najevo u strojů, které mají příď těžkou už samy o sobě, což je i případ Airbusů A330, uvádí CNN s odkazem na dopravce.
While its economy seats are becoming slimmer and lighter, @FlySWISS plush first-class seats have become so heavy that they are causing balance problems in the aircraft, forcing the airline to install lead plates to correct the center of gravity.-https://t.co/5zxteUcXpO pic.twitter.com/eFV4pnYkrL
— Luxurylaunches (@luxurylaunches) September 2, 2024
Do těchto strojů proto dodají aerolinky jakási balanční závaží, která váhu letadla rozprostřou. Bude to vyžadovat přesné matematické výpočty. Dokud se však nenajde lepší řešení, podle společnosti to postačí.
Méně efektivní druh létání
Společnost se údajně snažila přidat hmotnost například přidáním dalších sedadel ve třídě economy, to by však vedlo k většímu nepohodlí cestujících. Tomu se chtějí aerolinky vyhnout. Zároveň vyvrátily, že by udělaly chybu při plánování konfigurace paluby. Při navrhování interiéru byly však použity hrubé výpočty váhy, která během výroby vzrostla.
Server CNN dodává, že létání první třídou je pro životní prostředí vůbec nejhorším způsobem komerční letecké přepravy. Vzhledem k velikosti i váze kabin a sedadel je takové cestování ve srovnání s třídou economy méně efektivní. Sedačka v první třídě u Swiss aktuálně váží 205 kilogramů. Finální váha nových sedadel nebude podle mluvčího společnosti známá do chvíle, než budou nainstalována.