Článek
O významu tvorby architekta Rogerse svědčí fakt, že mu byla v minulosti udělena Pritzkerova cena, která je nejprestižnější architektonickou cenou vůbec. Je udělována už od roku 1979 a Nobelově ceně, ke které je přirovnávaná významem, je podobná i co do své formy.
Získávají ji jednou za rok žijící autoři, jejichž vliv na vývoj architektury je neoddiskutovatelný. Architekt je považován za jednu z největších osobností soudobé architektury a za mistra v oblasti navrhování městských budov.
Rogers se narodil v italské Florencii a ze začátku to vypadalo, že se vydá na dráhu zubaře. Osud tomu ale chtěl jinak, nakonec se stal velmi uznávaným architektem.
Jeho velkou inspirací v tvorbě byla zejména díla architekta Franka Lloyda Wrighta, zajímal se ale i o tvorbu Miese van der Rohe nebo Louise Kahna. Architekt byl proslulý svou znalostí stavebních technik a materiálů a důrazem na udržitelnost staveb, které navrhoval.
Centre Pompidou je stavbou, na kterou se nezapomíná
Celosvětovou slávu Rogersovi přinesly hlavně návrhy galerie moderního umění Centre Pompidou v roce 1970 a také pojišťovny Lloyd's, která byla navržena na sklonku osmdesátých let minulého století.
Z funkčních prvků se pod jeho taktovkou staly prvky estetické, které se architekt nebál ukázat ani na vnější straně budovy.
„Návrh Centre Pompidou způsobil revoluci v oblasti architektury muzejních budov a přeměnil kdysi elitní památky na oblíbená místa společenského a kulturního života, vetkaná do srdce města,” uvedla při udělení Pritzker Prize architektovi Rogersovi porota.
Rogerse proslavila ale i stavba Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku nebo kupolovitý Millennium Dome v Londýně.
Architektonické studio Rogers Stirk Harbour + Partners sídlí v Londýně. Původně neslo název Richard Rogers Partnership a bylo založeno v roce 1977. Po celém světě pro něj pracuje zhruba 200 zaměstnanců včetně specializovaných podpůrných týmů, které nabízejí vlastní grafický design, vizualizace, filmové a komunikační služby.
„Richard Rogers byl mužem s nesmírným nadšením a charismatem. Byl zdvořilý a oddaný umění a vědě o architektuře, urbanismu, městskému životu, politické angažovanosti i pozitivním společenským změnám,” komentují jeho odchod kolegové na stránkách studia Rogers Stirk Harbour + Partners.