Hlavní obsah

Základní škola Duhovka má nové prostory, včetně tělocvičny a dalšího patra

4:12
4:12

Poslechněte si tento článek

„Pomoz mi, abych to dokázal sám.“ To je hlavní myšlenkou škol užívajících pedagogickou metodu montessori. V případě Základní školy Duhovka na pražském Břevnově to bylo výjimečně vedení, které potřebovalo pomoci. Vysněnou nástavbu a přístavbu ke stávající budově jim navrhla architektonická kancelář ra15.

Foto: Radek Úlehla

Škola se od těch standardních velmi liší způsobem výuky i rozvržením tříd.

Článek

Při navrhování prostor pro montessori školy je třeba si odmyslet klasické rozvržení tříd, jak je známe z běžných základních i středních škol. V tomto alternativním pedagogickém přístupu je kladen důraz na individualitu každého žáka, variabilitu výuky a především podnětné prostředí.

Aby mohlo být těmto požadavkům vyhověno, je kromě samotného průběhu výuky třeba dispozičně přizpůsobit prostory. V tomto případě to například znamenalo požadavek, aby žáci z každých dvou kmenových tříd měli možnost mezi oběma prostory volně přecházet.

Výrazné přírůstky

Podstatou zadání pro architekty bylo rozšířit stávající prostory, a to pro nově vzniklý 2. stupeň, a celkově zvýšit pohodlí v budově pro všechny žáky i personál. Kromě nových tříd tak mají děti nově k dispozici výtvarný ateliér s laboratoří (napojené na prostorné terasy) a multimediální místnost. Učitelé pak mají novou sborovnu.

V přistavěné části zabírá nejvíce prostoru tělocvična. Směřuje do zahrady a přímo navazuje na venkovní hřiště. Stejně jako u kmenových tříd i zde mohou žáci snadno přecházet mezi oběma prostory.

Architekti ve svém návrhu kladli důraz na to, aby i tělocvična byla moderním a zároveň flexibilně uzpůsobeným prostředím vhodným pro interaktivní výuku.

Dřevěná nástavba

Nové třídy se nachází v nástavbě budovy, respektive v jejím třetím nadzemním podlaží. Nástavba byla navržena jako jednopodlažní objekt, jenž oproti půdorysu budovy ustupuje.

Z hlediska materiálů zde hraje hlavní roli dřevo. Mimo jiné i proto, že kvůli nosnosti původní budovy byla nástavba řešena jako dřevostavba. Dřevo je tak ve velké míře využito i v interiérech. Kromě dřevěných trámů a lavic pro žáky jsou ze stejného materiálu vytvořeny i vestavěné skříně či veškerý nábytek na chodbě propojující kmenové třídy.

Se dřevem pak architekti kombinují v nástavbě sklo. Takto zvolené materiály přispívají k lepší akustice a prosvětlení celého prostoru.

Místo pro výuku i relaxaci

Kromě dostatečného přísunu denního světla zvyšují žákům komfort během výuky i mimo ni také další navržené prvky. Své osobní věci si mohou uložit do jedné z uzamykatelných skříní umístěných přímo ve třídách a nechybí ani kuchyňka pro přípravu pokrmů.

Na propojovací chodbě je umístěno sanitární zařízení a prostory pro volnočasové aktivity. Celý interiér je pojat spíše minimalisticky, což opět dává prostor pro velkou variabilitu výuky.

Ohleduplnost vůči svému okolí

Architekti ve svém návrhu hleděli i na vyznění přístavby a nástavby školy v rámci celého okolí. Snažili se, aby budova ve své nové podobě měla na okolní zástavbu pokud možno co nejmenší dopad. Zároveň se rozhodli všechny nové prostory maximálně využít.

Díky rizalitům a přístavbě tělocvičny mohly být z jinak obvykle prázdných prostor utvořeny boční venkovní terasy, které mohou posloužit samotné výuce či jiným kreativním činnostem.

Fasáda obou přistavěných prostor je obložena odolným plechem. V případě nástavby jsou plechy uspořádány do svislých pásů a v místech okenních otvorů se proměňují ve stínicí lamely. Plechy na fasádě tělocvičny zase svým tvarem připomínají tradiční šindele.

Informace o projektu:

Architekti: Radek Lampa, Libor Hrdoušek, Kateřina Havlová, Hana Púčeková, Oksana Džabarjan, Oleg Kovalyuk, Jana Věnečková, David Skalický

Zastavěná plocha: 1093 m² (stávající budova), 404 m² (přístavba tělocvičny)

Užitná plocha: 1099 m² (nástavba), 381 m² (tělocvična)

Výrobci a dodavatelé:

Nábytek na míru: klrink

Dodavatel osvětlení: ZG Lighting

Nosný dřevěný systém: Kasper CZ

Výběr článků

Načítám