Článek
Při navrhování prostor pro montessori školy je třeba si odmyslet klasické rozvržení tříd, jak je známe z běžných základních i středních škol. V tomto alternativním pedagogickém přístupu je kladen důraz na individualitu každého žáka, variabilitu výuky a především podnětné prostředí.
Aby mohlo být těmto požadavkům vyhověno, je kromě samotného průběhu výuky třeba dispozičně přizpůsobit prostory. V tomto případě to například znamenalo požadavek, aby žáci z každých dvou kmenových tříd měli možnost mezi oběma prostory volně přecházet.

Výrazné přírůstky
Podstatou zadání pro architekty bylo rozšířit stávající prostory, a to pro nově vzniklý 2. stupeň, a celkově zvýšit pohodlí v budově pro všechny žáky i personál. Kromě nových tříd tak mají děti nově k dispozici výtvarný ateliér s laboratoří (napojené na prostorné terasy) a multimediální místnost. Učitelé pak mají novou sborovnu.
V přistavěné části zabírá nejvíce prostoru tělocvična. Směřuje do zahrady a přímo navazuje na venkovní hřiště. Stejně jako u kmenových tříd i zde mohou žáci snadno přecházet mezi oběma prostory.
Architekti ve svém návrhu kladli důraz na to, aby i tělocvična byla moderním a zároveň flexibilně uzpůsobeným prostředím vhodným pro interaktivní výuku.
Dřevěná nástavba
Nové třídy se nachází v nástavbě budovy, respektive v jejím třetím nadzemním podlaží. Nástavba byla navržena jako jednopodlažní objekt, jenž oproti půdorysu budovy ustupuje.
Z hlediska materiálů zde hraje hlavní roli dřevo. Mimo jiné i proto, že kvůli nosnosti původní budovy byla nástavba řešena jako dřevostavba. Dřevo je tak ve velké míře využito i v interiérech. Kromě dřevěných trámů a lavic pro žáky jsou ze stejného materiálu vytvořeny i vestavěné skříně či veškerý nábytek na chodbě propojující kmenové třídy.
Se dřevem pak architekti kombinují v nástavbě sklo. Takto zvolené materiály přispívají k lepší akustice a prosvětlení celého prostoru.
Místo pro výuku i relaxaci
Kromě dostatečného přísunu denního světla zvyšují žákům komfort během výuky i mimo ni také další navržené prvky. Své osobní věci si mohou uložit do jedné z uzamykatelných skříní umístěných přímo ve třídách a nechybí ani kuchyňka pro přípravu pokrmů.
Na propojovací chodbě je umístěno sanitární zařízení a prostory pro volnočasové aktivity. Celý interiér je pojat spíše minimalisticky, což opět dává prostor pro velkou variabilitu výuky.
Ohleduplnost vůči svému okolí
Architekti ve svém návrhu hleděli i na vyznění přístavby a nástavby školy v rámci celého okolí. Snažili se, aby budova ve své nové podobě měla na okolní zástavbu pokud možno co nejmenší dopad. Zároveň se rozhodli všechny nové prostory maximálně využít.
Díky rizalitům a přístavbě tělocvičny mohly být z jinak obvykle prázdných prostor utvořeny boční venkovní terasy, které mohou posloužit samotné výuce či jiným kreativním činnostem.
Fasáda obou přistavěných prostor je obložena odolným plechem. V případě nástavby jsou plechy uspořádány do svislých pásů a v místech okenních otvorů se proměňují ve stínicí lamely. Plechy na fasádě tělocvičny zase svým tvarem připomínají tradiční šindele.
Informace o projektu:
Architekti: Radek Lampa, Libor Hrdoušek, Kateřina Havlová, Hana Púčeková, Oksana Džabarjan, Oleg Kovalyuk, Jana Věnečková, David Skalický
Zastavěná plocha: 1093 m² (stávající budova), 404 m² (přístavba tělocvičny)
Užitná plocha: 1099 m² (nástavba), 381 m² (tělocvična)
Výrobci a dodavatelé:
Nábytek na míru: klrink
Dodavatel osvětlení: ZG Lighting
Nosný dřevěný systém: Kasper CZ