Článek
Pustit se s výkonnou benzínovou „řetězovkou“ do kácení větších stromů si ale může troufnout jen zaškolený profesionál. Chataře a chalupáře uspokojí menší a levnější hobby pily s délkou lišty do 40 cm, poháněné dvoudobými motory o výkonu 1,5 až 2,5 kW, které se dají pořídit v relaci od 5 do 12 tisíc korun.
Výkonnější a dražší profesionální pily s motory o výkonu 2 až 3,5 kW se vyplatí jen tomu, kdo potřebuje každým rokem řezat velkou zásobu palivového dřeva z klád nebo metrových polen.
Na pilu netlačte
Se řvoucím motorem a řetězem, uhánějícím rychlostí přes 35 kilometrů za hodinu si nelze zahrávat, přestože zkušení výrobci pil (na našem trhu narazíte na 15 dominujících značek) na bezpečnost uživatelů pamatují použitím bezpečnostních řetězů, rychlobrzdou i ergonomickými držadly.
„Řidičák“ na benzínovou pilu není třeba, je však nutné dodržovat zásady bezpečné práce uváděné v návodech k obsluze a uvědomit si, že na rozdíl od ručních pil zuby běžícího řetězu dřevo neřežou, nýbrž hoblují.
Pokud řetězová pila neřeže vlastní vahou, je nutné dát řetěz nabrousit. Když nejste nástrojařem, pilníkem se o to raději nepokoušejte. Od toho jsou značkové servisy a podle jejich blízkosti si značku pily vybírejte!
Anatomie řetězových pil
Řetězové hobby pily, stejně jako farmářské nebo profesionální lesnické jsou založeny na společném principu. Benzinový motor chlazený vzduchem pohání ozubeným kolečkem – tzv. řetězkou – nekonečný pilový řetěz s články, vedenými vodicí lištou dlouhou podle potřeby od 25 do 70 cm. Na předním konci lišty se řetěz obrací zpět v zesílené drážce, nebo pomocí skrytého tenkého kolečka zvaného „roll-top“.
Na kvalitě materiálu, provedení lišty i na správném přimazávání řetězu závisí výdrž pily, spolehlivost běhu (snadné nastartování, rychlý náběh do otáček při přidání plynu, pokles otáček ve volnoběhu).
Ozubený doraz na čele motorové skříně je upraven tak, aby již při prvním zaříznutí nebyla pila vtažena směrem do řezu, ale o řezaný kus se opřela. Mírným kýváním kolem tohoto bodu pomocí ergonomicky promyšlených křížově posazených držadel řezání začíná. Ruka na předním, obvykle obloukovém držadle, má před sebou bezpečnostní výkyvný štít, ovládající rychlobrzdu.
Pokud dojde k obávanému zpětnému vrhu (nadhození při neopatrném čelním najetí řetězu do dřeva či překážky) narazí štít na hřbet ruky a rychlobrzda řetěz během zlomku sekundy zastaví. Do oblouku nalevo vytočené přední držadlo umožňuje svým tvarem pracovat s pilou vodorovně, což usnadňuje kácení stromů nebo tvarové vyřezávání zakončení trámů.
Jakou pilu vybrat
Značnou roli ve výběru by měla hrát snadnost napínání a výměny řetězu. Napínání řetězu pomocí nářadí a šroubů vychází z módy, zejména když několik značek ho stále ještě ponechává na čele motorové skříně, kdy v tom překáží ostré zuby řetězu. Většina moderních pil už je vybavena rychlonapínacím systémem, nevyžadujícím žádné další nářadí. Povolením bočního krytu řetězky a otáčením stavěcího kolečka se lišta posunuje vpřed či vzad a řetěz se postupně napíná či povoluje.
V nezávislých testech pil hraje roli i poměr hmotnosti k výkonu motoru. Uvádí se v kg na kWh výkonu a pohybuje se od 1,85 kg/kW u nejlehčích a nejvýkonnějších pil do 2,8 kg/kW u pil, které budou vyžadovat větší svalový výkon uživatele.
K usnadnění startu na jedno nebo dvě ráznější zatažení startovacího lanka je většina pil vybavena dekompresorem nebo i nastřikovačem paliva, tzv. Primerem. Dekompresor pootevřením ventilu na válci sníží odpor mechanizmu, čerpadlo Primer několikerým stlačením balónku obohatí nasávanou směs benzínem, což je nutné zejména při „studeném“ startu. Dražší pily již používají digitální zapalování řízené mikroprocesorem, přizpůsobujícím zážeh jakýmkoliv otáčkám a zajišťují tak optimální výkon a spotřebu ve všech režimech (od volnoběhu, přes tzv. půlplyn až po plný plyn) a katalyzátorem snižují podíl škodlivých uhlovodíků ve výfuku.
Pro ochranu zdraví, zejména u farmářských a profesionálních pil, s nimiž uživatel denně pracuje i několik hodin, jsou pily vybaveny antivibračním systémem. Jen nejdražší pily jsou ale vybaveny nejdokonalejšími vícebodovými antivibračními systémy, které elementy s ocelovými pružinami absorbují prakticky veškeré vibrace motoru, lišty a řetězu. Kvalitní pila musí nést štítek s certifikační značkou CE, na kterém najdete i její hladinu hluku. Ta se pohybuje od 102 dB(A) u značkových pil až do 110 dB(A) u pil, s kterými nepracujte bez chráničů sluchu.
Řetěz a jeho mazání
Nový řetěz se vytahuje a při záběhu se nesmí příliš zatěžovat. U nové pily nebo po výměně řetězu se nechá několik minut zaběhnout při nízkých otáčkách naprázdno a teprve poté se seřídí jeho napnutí tak, aby se nechal táhnout sevřenými prsty po liště.
Při správném napnutí je možné řetěz uprostřed lišty nadzdvihnout o 3 až 4 mm. Jestliže se při tom objeví mezera mezi vodicí patou a okrajem lišty, je řetěz příliš volný a práce s ním bude nebezpečná. Naopak zase příliš napnutý řetěz ničí řetězku i lištu. Otupení řetězu se prozrazuje zpomalením postupu pily do řezu, poklesem otáček motoru, nebo „pálením“ dřeva v místě řezu provázeném typickým zápachem.
Precizně nabrousit otupený řetěz dokáže jen vybavený značkový servis. S novou pilou je proto dobré si pořídit i náhradní řetěz. Zatímco s jedním pracujeme, druhý otupený můžeme svěřit servisu k odbornému naostření, případně k opravě.
Životnost a řezací výkon řetězu závisí na optimálním mazání. To zajišťují mazací trysky napojené na olejovou nádržku obvykle objemu 200 ml, který vystačí na 15 až 30 minut práce. Ucpávání trysek zabraňuje filtrační vložka (plastový košíček) v nalévacím hrdle. K mazání nepoužívejte oleje pro automobilové motory, nýbrž jen v návodu doporučené nemrznoucí, biologicky odbouratelné oleje, nezatěžující životní prostředí.
Přednost dejte pilám s mazacím čerpadlem poháněným řetězovým kolem, které přimazávají řetěz jen, když je v chodu, a šetří tak poměrně drahý mazací olej.