Článek
„Všechny reliéfy i fresky samozřejmě zachováme, jde o památku,“ řekl Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele Správy železnic. Práce potrvají dva roky a vyjdou na 337 milionů korun. Je to méně, než se čekalo, původní odhady se blížily ke čtyř stem milionům.
„Opravíme části budovy, které už poznamenal čas. Celé nádraží bude bezbariérové, přibudou i výtahy na nástupiště nebo moderní informační systém,“ konstatoval Nejezchleb. V rámci obnovy odbavovací haly se počítá s novými veřejnými záchodky, v sousedství objektu vyroste zděný přístřešek pro kola.
Bruselský styl
Budovu otevřenou v roce 1959 navrhl architekt Josef Danda. V památkovém katalogu je charakterizovaná jako „kvalitní realizace výpravní železniční budovy, která se dochovala v původním stavu s řadou hodnotných umělecko-řemeslných prvků“.
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) klatovské nádraží reprezentuje takzvaný bruselský styl, kdy architekti navazovali na úspěch československého pavilonu na Expo 1958 v Bruselu. „Už se mohli trochu oprostit od ideologického stalinského socialismu,“ podotkl ministr.
Původní stanici smetlo bombardování na konci války. „Pak trvalo téměř patnáct let, než se podařilo postavit novou nádražní budovu,“ připomněl klatovský starosta Rudolf Salvetr (ODS). „Bývala kulturně společenským centrem, v dobách, kdy televize nebyla běžnou součástí domácností, se tady lidé scházeli před obrazovkou,“ podotkl Salvetr a dodal: „Je dobře, že přestavba velkoryse založené budovy opět pamatuje na komfort cestujících.“
Nejezchleb potvrdil: „Počítáme s restaurací nebo nějakým podobným podnikem.“
Památkově chráněných nádražích zrekonstruovala v poslední době Správa železnic hned několik. „Hotová je Plzeň a České Budějovice, začínáme pracovat na stanici Plzeň-Jižní předměstí, běží také Pardubice a Vítkovice,“ zrekapituloval Mojmír Nejezchleb.
Nový terminál
Kutat se bude také před klatovským nádražím, kde Plzeňský kraj za pár týdnů zahájí budování nového komfortního přestupního terminálu. „Začneme v lednu a na konci roku 2025 by mělo být hotovo,“ sdělil náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). „Autobusy budou zajíždět těsně před nádraží, je důležité, aby přestup byl co nejkratší,“ poznamenal Čížek.
Náklady přesáhnou 160 milionů korun. „Nejdražší bude kompletní zastřešení nástupišť. Počítá se také s kruhovým objezdem, který od sebe oddělí autobusovou a individuální dopravu, pro osobní vozy bude určené velké parkoviště, součástí akce jsou parkové úpravy, cyklostezka, chodníky,“ upřesnil Čížek.
Město už letos začalo s opravami okolních ulic. „Budeme v tom pokračovat i příští rok,“ potvrdil starosta Salvetr. „Chceme, aby klatovské nádraží a celý terminál byly pěknou branou na Šumavu i do našeho města,“ uzavřel Salvetr.