Hlavní obsah

Významný dopravní uzel čeká přeměna, Praha 15 chce konečně vlastní centrum

Praha 15, která leží na jihovýchodě metropole, by se měla dočkat svého centra, které jí dosud chybí. Nabídne byty, radnici, polikliniku, obchody, služby, tři náměstí, parky. Vznikne proměnou nezastavěného prostranství u železniční zastávky Nádraží Hostivař v sousedství Průmyslové ulice. Patnáctou část tvoří městské čtvrti Hostivař, Horní Měcholupy, Košík.

Foto: Unit, A69, DUA, Land05, ONplan

Praha 15 bude mít nové centrum.

Článek

Jen tak hned to ale nebude. Výstavbě, která bude postupovat po etapách, musí předcházet změna územního plánu, která obvykle zabere několik let. V soutěži, jež hledala optimální podobu 15,2hektarové plochy s tramvajovou smyčkou, kde končí linky 22 a 26, zvítězilo konsorcium ateliérů Unit, A69, DUA, Land05, ONplan.

Podle architekta Davida Tichého ze studia Unit má území rozkládající se na hranici velké průmyslové zóny a sídliště šanci stát se možná důležitým městským prostranstvím. „Působí jako na konci světa, ale ne z pohledu Prahy 15. Nachází se v jejím těžišti, navazuje na důležitou železniční stanici,“ uvedl k lokalitě připomínající malé údolí s Měcholupským potokem a retenční nádrží.

Pražané mají další místo k relaxaci. Opravené střechy Křižíkových pavilonů vyšly na 150 milionů

Domácí

Porotu podle její předsedkyně Lenky Burgerové zaujal zejména snadnější přístup na vlak, nová poloha ulice Plk. Mráze, práce s vodou v radničním vnitrobloku nebo zachování velké části vzrostlých stromů. Ulice Plk. Mráze povede v jižní části území, čímž vznikne větší prostor pro lidi. V budoucnu se přesune také smyčka tramvají, a to tak, aby nová poloha umožnila případné pokračování kolejí například do Průmyslové.

Foto: Unit, A69, DUA, Land05, ONplan

Proměna čeká území kolem tramvajové smyčky a stanice vlaku.

Starosta Prahy 15 Michal Fischer (ODS) konstatoval, že přirozené centrum městské části chybí. Řeší se několik let. Že se bude stavět podle vítězného projektu, si dovede představit. „Byl bych za něj vděčný, je skvělý,“ sdělil.

„Vytvořili jsme tým, který vypadal hrůzostrašně, že nás bylo hodně, ale tím jsme otevřeli multioborovou debatu, na jejímž konci snad nabízíme návrh městského centra, jež se stane nedílnou součástí velké Prahy,“ věří architekt Boris Redčenkov ze studia A69, jehož při první návštěvě zaujala nádherná městská džungle i prapodivná složitá dopravní situace.

Kristýna Lhotská z Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR) se domnívá, že území skýtá obrovský potenciál díky skvělému napojení na vlak, tramvaj. „S výsledkem soutěže jsme strašně spokojení,“ řekla. Také Burgerová si myslí, že se architektům podařilo vytvořit vizi území, která vyvažuje zájmy města, městské části i developera, který chce stavět byty.

Proč je to tak velké?

Radek Bělas z Horních Měcholup na debatě, která následovala po odhalení vítězného návrhu v IPR, připomněl, že jedním z kritérií soutěže byla inovativnost. „Kde ji máme?“ zajímal se. Burgerová vidí inovaci v řešení dopravy. Velká část území s dopravou sice počítá, ale ta funguje pomalu, obsluhu zajišťuje hlavně MHD. „Nepotkáte tam auta krom integrovaného záchranného systému,“ podotkla. Vítá zpřehlednění krkolomných dopravních vazeb.

David Mára z Prahy 15 připomněl, že dřív byla tato část města vesnicí, kam lidé utíkali z centra. „To, co teď vidíme, je přesný opak. Děláme z toho Anděl, BB centrum, to mě strašně mrzí.“ Zlobí se, že soutěži nepředcházela diskuse s občany o tom, co si přejí. „Plánujete obludné monstrum, které zničí životní prostor a zvýší dopravu,“ nebral si servítky.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Na místě se potkávají autobusy, tramvaje i vlak.

Lhotská upozornila, že projekt nevstupuje do území, které by bylo nezastavitelné. „Snažíme se sousedství co nejvíc zachovat a dotvářet prázdná místa. Projekt přináší benefity současným obyvatelům, zvyšuje prostupnost, výrazně zlepšuje dopravní vazby,“ míní. Podle ní je potřeba mít nejdřív vizi a o ní pak mluvit. Ujistila, že občané budou přizváni. „Praha se někde rozvíjet musí,“ konstatovala. Starosta Márovi připomněl dlouhé debaty, které spolu vedli na zastupitelstvu, kdy se schvalovaly koncepční studie.

„Prezentace to byla moc hezká. Souhlasím, že by se s tím prostorem mělo něco udělat. Jen bych byla raději, kdyby to nebylo tak velké. Tolik budov a tolik lidí? Není to zbytečné? Celý projekt bych zmenšila na polovinu,“ poznamenala Lucie Sýkorová, který bydlí v jedné ze sousedních ulic.

„A jaká je kapacita území? Vzniknou školská zařízení? Zůstane hokejbalová aréna nad retenční nádrží?“ dotazoval se další občan. Tichý odhaduje, že nový domov v Novém centru Hostivař najde asi 4000 lidí. Vyrostou dvě školky, základní škola žádná. Hokejbal zůstává. Fischer doplnil, že existuje možnost postavit školu o kus dál na vysokoškolských pozemcích.

Linka metra A bude kvůli výměně pražců pár dní o stanici kratší

Domácí

Hrůzostrašné pražské čtvrti: Jak vznikly Hrdlořezy, Ďáblice či Hostivař

Cestování

Výběr článků

Načítám