Hlavní obsah

Vítkovský tunel na pražském Žižkově se má otevřít bez kolaudace

Právo, Petr Janiš

Prvního září tomu budou dva roky, co se otevřela první část železničního Nového spojení kopcem Vítkov. Po diskusích, co se starým tunelem, zde vznikla cyklostezka. Otevřela se 31. května, vzápětí ji zahradily betonové bloky, které nepřeskočí ani zkušený biker.

Foto: Petr Janiš, Právo

Tunel je zavřený od konce května, kdy paradoxně cyklostezku otevřel primátor Pavel Bém (ODS).

Článek

Problém vězící v předání nezkolaudovaného díla se měl vyřešit na přelomu července a srpna. Nestalo se a cyklisté se jen ušklíbají. Dál se na Krejcárku pletou s auty a v temném tunelu se občas mihnou jen temné postavy pěších.

„Spolu se stezkou jsme vybudovali na vítkovském kopci schodiště, chodníky, parkové úpravy, vše asi za pět set miliónů korun. Měl to být takový dar hlavnímu městu,“ řekl Právu mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla.

Jeho organizace se prý o hotové dílo s osvětlením i dopravním značením už nepostará.

„Nemůžeme jako správci železnic zametat chodník a svítit nad cyklostezkou.

Potřebujeme od Technické správy komunikací (TSK) a Eltoda jen papír, že to přebírají,“ uvedl Halla. Zdá se, že by tedy betonové bloky mohly zmizet raz dva. Jenže v převzetí je zakopán pes, jedni tvrdí, že na vině jsou ti druzí. „Nemůžeme být partnerem SŽDC. Tím je město. Ve chvíli, kdy majetek převezme, může nám ho svěřit do správy,“ reagoval pro Právo mluvčí TSK Tomáš Mrázek.

Pomoci má nestandardní řešení

Město tvrdí, že převzetí tunelu brání nevyřešené majetkoprávní vztahy SŽDC s Českými drahami, na jejichž pozemcích převážně dílo je. „Majetkoprávní vypořádání mezi nimi stále neproběhlo. Bez převzetí není možná kolaudace,“ řekl Právu šéf městské komise pro cyklistickou dopravu Pavel Polák. Podle Hally je to nesmysl.

„Od začátku magistrát věděl, že záměr jde úplně mimo to, čí a kde jsou pozemky,“ reagoval za SŽDC. Polák s podporou primátora Pavla Béma (ODS) chce staré spojení s pěkným asfaltem místo kolejí zprovoznit jinak. „Pokoušíme se to vyřešit alespoň předčasným užíváním,“ uvedl Polák, který se s takovou žádostí obrací na TSK a Eltodo. Nový nápad by měl umožnit jezdit nezkolaudovaným tunelem.

„Může to trvat půl roku, rok i déle,“ podotkl Polák. Nešlo by prý o ojedinělé řešení. Hojně využívaná cyklostezka A 2 v Podolí u Dvorců si na nábřeží hoví zcela bez papírů.

Právně neexistuje, ale cyklistům a bruslařům to vůbec nevadí. Není ovšem jasné, jestli by na ni někdo neměl nechat postavit pořádné betonové bloky tak, aby se nedaly ani objet.

Související témata:

Výběr článků

Načítám