Článek
Toto srovnání není zrovna lichotivým vysvědčením o přitažlivosti služeb poskytovaných realitními makléři. Na druhou stranu, upozorňuje prezident Asociace realitních kanceláří ČR Jaroslav Novotný, je u nás zakořeněna zásada „udělej si sám“.
„Stavěli jsme si domy, opravovali auta; jediné, co jsme si snad nedělali sami, je plombování zubů. Za řadu činností zkrátka nechceme platit. A realitní kanceláře si bohužel v očích veřejnosti vypěstovaly image, že chtějí peníze, ale kvalita jejich služeb přitom neodpovídá představám klientů,“ přiznává Novotný.
Když přijde řeč na marže, odmítá prezident Asociace uvést jakákoli konkrétní čísla s odůvodněním, že by se nerad ocitl v hledáčku Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže s nařčením o kartelových dohodách. Jediné, co nakonec přizná, je to, že provize se obvykle pohybují v jednotkách procent a že marže nad 6 % už naplňuje kvalifikaci „nemravná“.
Kvalitu dělají lidé
Vstoupíte-li do jakékoli diskuse s představiteli realitního trhu, základní linie sporu se táhne v rovině, co je pro klienta lepší? Zda velká realitní kancelář, která má odborné zázemí a síť poboček po celé republice, anebo „rodinná“ realitka schopná poskytnout osobní přístup a dát klientovi pocit výjimečnosti?
„Podle mě se tyto dvě kategorie neodlišují tím, že jedna má odbornost a zázemí a druhá ne. Odborností se může vyznačovat zrovna tak „jednomužná“ kancelář jako velká kancelář neodborností. Jde o to, jací lidé v té které společnosti pracují a jakou kvalitu služeb poskytují. Rozhodně to není v počtu poboček a ve velikosti společnosti,“ zdůrazňuje Jaroslav Novotný.
Samostatnou kategorií jsou tak zvané garážové realitky sestávající obvykle z jednoho či dvou makléřů, kteří stahují z internetu nabídky velkých kanceláří a snaží se jim přebrat obchod. Představitelé renomovaných kanceláří jim nemohou přijít na jméno a právě je viní ze špatné pověsti branže realitního makléře. Jenže ruku na srdce, nepřispívá k existenci garážových realitek právě mnohdy zdlouhavé a neosobní jednání tzv. renomovaných kanceláří?
Klient chce být hýčkán
Klient ať už v roli prodávajícího či kupujícího chce realizovat svůj obchod pochopitelně co nejlépe, ale také co nejdříve. Zatímco velká realitní kancelář jeho případ „hodí do stroje“ a zpracovává ho zaběhnutým režimem souběžně s ostatními zakázkami, „garážový“ makléř ví, že jeho hlavní devizou je čas. A tak se činí ze všech sil, aby získal kontakt na majitele prodávané nemovitosti, tak aby byla co nejdříve ruka v rukávě.
Že jím připravené smlouvy často vykazují závažné právní vady, si v euforii nad uzavřeným obchodem ke své škodě neuvědomí prodávající ani kupující.
Na druhou stranu to podle Novotného neznamená, že jednomužná realitní kancelář musí být nutně špatná. Přiznává, že praxe stahování nabídek renomovaných kanceláří se neomezuje jen na garážové makléře, ale že ji používají i některé velké kanceláře, které stahují internetové nabídky ostatních.
„Pokud si na internetu zadáte přesná kritéria, zjistíte, že jednu a tutéž nemovitost nabízejí jak garážoví makléři, tak i několik velkých kanceláří. Je to otázka obchodní kultury a někdo to vnímá jako součást obchodní soutěže. Názory na výhradní zastoupení nejsou jednoznačné,“ zdůrazňuje Jaroslav Novotný.
Chybí odbornost
Image realitního makléře u nás se nebezpečně blíží imagi příslovečného koňského handlíře. Upozorňují na to i profesní organizace, naposledy Komora realitních kanceláří, která volá po změně živnosti z volné na vázanou. Totéž dlouhodobě požaduje i Asociace. Je to ale všelék na neduhy realitního trhu u nás?
„Všelék určitě ne, ale pouze jeden z kroků na cestě ke zvýšení odbornosti této profese,“ argumentuje Novotný.
Dnes podle něj může činnost realitního makléře vykonávat kdokoli bez jakýchkoli kvalifikačních předpokladů, což způsobuje problémy. Dochází ke škodám z nevědomosti, protože makléř někdy nezná problematiku obchodu s nemovitostmi, jeho právní rámec atd.
Snahou Asociace realitních kanceláří i dalších subjektů, které působí na trhu, je, aby podobně jako u jiných profesí, člověk, který tuto živnost vykonává, musel prokázat určité znalosti. Tak je to běžné v ostatních vyspělých státech EU.
„Společně bychom měli vyvíjet tlak na exekutivu, na zákonodárné orgány s cílem zkvalitnit podmínky a prostředí na realitním trhu. Nejen v zájmu realitních kanceláří, ale především v zájmu klienta, který je pro další vývoj trhu rozhodující,“ uzavírá Jaroslav Novotný.