Článek
Slavnostního přestřižení pásky se v pravé poledne ujal italský ministr turismu Piero Gnudi, pro veřejnost se muzeum otevře v pozdním odpoledni. Slavnostní inaugurace se zúčastnil syn zakladatele značky Piero Ferrari, starosta Modeny Giorgio Pighi, představitelé provincie i vlády. Novostavbu symbolicky pokřtil arcibiskup Antonio Lanfranchi a mezi hosty byla i vdova po Janu Kaplickém, Eliška Kaplická.
V publiku naopak překvapivě chyběl předseda automobilky Ferrari Luca Cordero di Montezemolo. Chválu na adresu počinu, který má uctít legendu automobilismu, tak musel pronést jiný zástupce koncernu. "Enzo Ferrari, to je Itálie, on je snem každého dítěte a myslím, že i každého dospělého, který má rád motory. Neexistuje jiná značka a jiná osobnost, která by lépe ztělesňovala to, co Itálie umí nejlépe," řekl Lapo Elkann, bratr předsedy správní rady italské automobilky Fiat. Skupina Fiat značku Ferrari vlastní.
Enzo Ferrari
Své první návštěvníky přivítala nepřehlédnutelná novostavba Muzea Enza Ferrariho, slavného automobilového konstruktéra a závodníka, který se v Modeně narodil. Jeho zrekonstruovaný rodný dům a galerie, jež z dálky svítí svou jasně žlutou zvlněnou střechou připomínající kapotu legendárního vozu, se mají stát jedním z největších turistických lákadel dvousettisícového města přezdívaného "metropole motorů".
Slavnostní přestřižení pásky v novotou zářícím areálu nedaleko centra je naplánováno na sobotních 17:00 a první zájemci si pak mohou muzeum až téměř do půlnoci prohlédnout zdarma. Půjde o velkou událost, kterou žije celé město, a samozřejmě se jí zúčastní představitelé automobilky Ferrari a nadace, jež stavbu prosadila, ale také politici, úředníci, architekti a novináři. Stavba, jejíž realizace trvala tři roky a stála 18 miliónů eur (asi 446 miliónů korun), pak začne sloužit veřejnosti.
Studio Future Systems u projektu stojí od roku 2004, kdy v soutěži zvítězilo nad sedmi dalšími uchazeči. Porotu zaujalo futuristickým návrhem s charakteristickými zvlněnými křivkami a odkazy na design vozů Ferrari, které by se v muzeu měly vystavovat. Novostavbu pokrývá hliníková střecha s průduchy, která vypadá jako gigantická kapota, navíc je vyvedena v signální žluté barvě - typické pro znak Modeny i znak automobilky se vzpínajícím se hřebcem.
Za prosklenou fasádou se nachází otevřený výstavní prostor, který má dát vyniknout jednotlivým automobilům jako svého druhu uměleckým dílům. Krom toho je v objektu také kavárna, knihkupectví, badatelské centrum s archivem a knihovnou, konferenční sál a malé kino. Autoři také zdůrazňují, že při stavbě použili nejmodernější technologie a stavba je velmi šetrná k životnímu prostředí - k vytápění se třeba využívá geotermální energie.
Jan Kaplický stál u návrhu od samého počátku a stavba nese typické znaky jeho rukopisu - zaoblené tvary, neobvyklá technická řešení, odvážná barevnost, použití netradičních materiálů.
Právě tyto prvky vrchovatě uplatnil u svých nejslavnějších staveb, jako jsou obchodní dům Selfridges v Birminghamu či novinářská tribuna na londýnském kriketovém stadionu Lord’s a koneckonců i v nerealizovaném projektu Národní knihovny v Praze na Letné. Kaplický se začátku stavby v Modeně nedožil, zemřel tři měsíce před položením základního kamene v lednu 2009.
Automobilka Ferrari už jedno muzeum má - v areálu výrobního závodu v Maranellu nedaleko Modeny. Nové muzeum se na rozdíl od něj nebude soustřeďovat pouze na vozy jedné značky, ale na silnou regionální tradici výroby sportovních vozů. Má být jedním z lákadel pro turisty a milovníky rychlých strojů, kteří v okolí Modeny mohou navštívit také výrobny značek De Tomaso, Lamborghini, Maserati, Minardi a Ducati.