Hlavní obsah

Údržba stanice Střížkov bude náročná, zdolají ji jen horolezci

PRAHA

Nová stanice metra C Střížkov je dílem architekta Patrika Kotase. Už teď, měsíc před uvedením do provozu, začíná být jasné, že stavba bude náročná na údržbu, čímž se značně prodraží provoz této nové zastávky.

Foto: Právo

Moderní stavba stanice Střížkov stojí v panelové zástavbě.

Článek

Zhruba za měsíc začne metro dopravovat cestující až na Prosek a do Letňan. Obyvatelé těchto čtvrtí budou mít do centra pár minut. Tři nové stanice, o které se trasa C prodloužila, spolykaly z městského rozpočtu zhruba 15 miliard korun.

Je však otázkou, zda v některých případech nešlo o zbytečné utrácení, zda zejména stanice Střížkov, přezdívaná velryba, nemohla být skromnější. Názory na její vzhled, který má na svědomí architekt Patrik Kotas, se liší. „Stavba je zajímavá, ale nehodí se tam,“ tvrdí jedni. „Sídliště se tak rozsvítí,“ míní zastánci.

Historik architektury Zdeněk Lukeš novou stanici na vlastní oči neviděl. Na modelu vypadala docela zajímavě, zdálo se, že by to mohlo působit svěže,“ řekl Právu. Připustil ale, že ve skutečnosti může mezi panelákovými domy působit úplně jinak.

Místostarosta Prahy 9 Jaroslav Tomšů (ODS) není nadšen. Jestli si prý někdo chtěl postavit pomník, mohl to udělat na konečné metra v Letňanech. Tam by se podle něho prosklená konstrukce hodila lépe. Ředitel dopravního podniku Martin Dvořák je Kotasovým fandou. „Je to jediná kvalitní architektura tamní lokality,“ řekl. Kotasovým dílem je například i stanice Lužiny, vlaky metra C i trať na Barrandov.

Na některé práce bude třeba najmout horolezce

Faktem je, že stanice metra Střížkov bude velmi náročná na údržbu. „Z hlediska provozních nákladů bude znamenat nadstandard,“ míní Dvořák. Podle mluvčího DP Ondřeje Pečeného jsou náklady na údržbu vyvolány zejména tím, že na některé práce bude třeba najímat horolezce.

Také údržba ocelové konstrukce se neobejde bez použití horolezecké výzbroje. „Nutné je provádět každoročně prohlídky, cena jedné je zhruba 10 tisíc korun,“ sdělil Pečený. Pokud se vandalové pustí do ničení skel, poleze to rovněž do peněz.

DP počítá s tím, že skleněné plochy se budou čistit dvakrát ročně.

Pro konkrétní plochu je vždy uveden přístup, způsob a postup mytí, zdroj vody a speciální požadavky na pracovníky údržby. Obdobně je tomu i při údržbě svítidel. Proslýchá se, že samotná nadzemní stavba stanice Střížkov stála 600 miliónů.

DP se ale přímé odpovědi vyhýbá a uvádí jen celkovou pořizovací cenu stanice, tedy se vším všudy. Z toho pohledu přišla stanice Střížkov na 1,270 miliardy, Prosek na 1,070 miliardy a stanice Letňany, u níž je autobusový terminál a záchytné parkoviště, na 1,566 miliardy korun.

Související články

Prosek se z periferie mění na město

Výstavba na Proseku nemá svým rozsahem v hlavním městě srovnání. Do několika let na sídlišti přibudou tři tisíce bytů, 20 tisíc metrů čtverečních kanceláří...

VIDEO: Jak vypadají nové stanice metra

Zhruba za dva měsíce se Praha dočká zbrusu nových stanic metra. Po několika letech práce budou vlaky na lince C jezdit o čtyři a půl kilometru dál směrem...

Výběr článků

Načítám