Hlavní obsah

U pražského nádraží Vyšehrad mají vyrůst novostavby

Právo, Stáňa Seďová

Městská část Prahy 2 bezmocně a s těžkým srdcem přihlíží, jak kulturní památka - nádraží Vyšehrad - chátrá. Nový vlastník dostal povolení k budově nádraží připojit dvě moderní kancelářské budovy, ale nyní to vypadá, že si nejdřív počká, až secesní budova spadne.

Foto: Petr Janiš, Právo

Desítky let se s budovou nádraží Vyšehrad nic nedělá. Šest let ji vlastní investor, který nyní dostal povolení ze stran nádraží postavit moderní budovy.

Článek

Smutný osud postihl budovu nádraží, kterou v roce 2001 ministerstvo kultury vyhlásilo kulturní památkou. V roce 2007 nádraží a okolní areál koupila za 42,5 miliónu korun firma TIP Estate, respektive Rail City Vyšehrad, s. r. o., jejíž vlastník žije v americkém Oregonu.

Už tehdy se odhadovala částka, která byla potřeba na opravu nádraží, na 100 miliónů korun. Jenomže nový vlastník přišel jen s projektem skleněných kancelářských budov, které z obou stran obejmou historické nádraží. Zboural památkově chráněnou hrázděnou čekárnu na ostrůvku mezi kolejemi, za což dostal pokutu 100 000 korun, a pokácel stromy a keře, za což mu byla přisouzena sankce ve výši 300 000 korun. Na další pokuty od stavebního úřadu reaguje jen neustálým odvoláváním a podle městské části Prahy 2 jinak na budovu za šest let nesáhl.

„Máme za to, že budova bývalého nádraží jde ještě zachránit. Podstatné je, aby to chtěl vlastník TIP Estate, s. r. o. Tomu však zatím nic nenasvědčuje. Již v listopadu 2010 bylo vlastníkovi vydáno stavební povolení na rekonstrukci krovů a dalších částí stavby historické budovy s podmínkou dokončení do dvou let. Podmínka nebyla splněna. Následovala řada výzev jak stavebního úřadu, tak památkového orgánu k provedení oprav. Téměř žádná nebyla splněna. Vlastník se odvolává prakticky proti všemu a řízení protahuje,“ sdělil Právu Václav Vondrášek, zástupce starostky MČ Praha 2 pro oblast výstavby a územního rozvoje.

Foto: Martin Kotík, Omikron

Vizualizace projektu

Fasádní omítky a části korunní římsy degradují, uvolňují se a opadávají. Zchátralá budova je častým cílem sprejerů a vandalů. V roce 2009 na nádraží upozornili squatteři, kteří zde vyvěsili transparent, ale ani oni se o nastěhování do budovy nepokusili. V září minulého roku bylo vydáno územní rozhodnutí o umístění stavby a změny vlivu stavby na prostředí.

Tedy konkrétně byla povolena stavba dvou polyfunkčních administrativních budov s podzemními garážemi. Přestože proti moderním budovám, mezi nimiž by zůstalo historické nádraží, mnozí protestovali, po vyjádření ministerstev kultury a zdravotnictví magistrát odvolání zamítl a prvního října letošního roku nabylo právní moci. Nicméně žádost o stavební povolení dosud investor nepodal.

Na dotazy Práva nikdo ze společnosti TIP Estate nereagoval a autor vizualizace Martin Kotík ze společnosti Omikron odmítl poskytnout existující vizualizaci projektu kvůli nesouhlasu investora. K dispozici je tak pouze její starší verze. Ta doznala ve své aktuální podobě snížení budov o jedno podlaží kvůli naléhání radnice Prahy 2.

Zůstává otázkou, zda investor TIP Estate požádá o stavební povolení, nebo stavbu se schváleným územním rozhodnutím prodá jinému zájemci. A jestli se státní moci podaří vynutit na vlastníkovi opravu nádraží, nebo stavitel zamýšlí budovu nechat zchátrat natolik, aby mohla být odstraněna a pozemek mezi dvěma moderními budovami byl využit k levnější novostavbě.

Související témata:

Výběr článků

Načítám