Hlavní obsah

U pražské Stromovky otevřeli první českou tramvajovou zastávku z 3D tiskárny

U pražské Stromovky v pátek 9. září zpřístupnili první tramvajovou zastávku v České republice vytištěnou na 3D tiskárně. Designový přístřešek vyrobený z ultra vysokopevnostního betonu (UHPC) byl vyroben za 36 hodin a Praha ho dostala zdarma.

První česká 3D tištěná tramvajová zastávka stojí u pražské StromovkyVideo: Novinky

Článek

Konstrukce přístřešku využívá přírodní principy rozkládání vnitřních sil, tj. tlaků a tahů, díky čemuž je výsledný design nejen jedinečný, ale především maximálně efektivní. Oproti běžným technologiím tento přístup s minimálním podílem lidské práce ušetří až 60 % materiálu.

Firma So Conrete, která zastávku vytvořila, ji vytiskla ve své továrně, díly pak převezla na místo a tam smontovala.

„Topologická optimalizace zaručuje to, že objem a tvar obsahuje jen to nejnutnější. Představme si 3D tiskárnu, na rozdíl od ní ale náš robot pracuje v šesti osách, proto si můžeme dovolit složitější tvary,“ uvedl jednatel zhotovitelské firmy Federico Diaz.

Foto: Novinky

Tisk přístřešku trval 36 hodin

Podle něj je materiál v podstatě bezúdržbový a v pevnosti na úrovni litiny. „Životnost materiálu je extrémní, používá se například na vodní přehrady. Je to 100 a více let. Jedná se o běžné komponenty cementu – písek, kamenivo, silika,“ upřesnil.

Návrh od umělé inteligence

Přístřešek je složen z několika konstrukčních segmentů, na jejichž výrobu byly použity různé druhy betonu a různé přístupy 3D tisku. Návrh přitom nevzniká u designéra, ten jen koriguje výstup, který vytvořila umělá inteligence.

Stačilo 12 hodin a postavili dům z betonu

Tipy a trendy

V rámci pražských zastávek MHD se jedná o designový unikát, další podobné přístřešky město zřizovat neplánuje. Výrobní proces však využívá i při jiných realizacích.

„Technologie UHPC (ultra high performance concrete - pozn. red.) jde ve stavitelství dopředu. Rád používám přirovnání s přírodou – skála zvětrává a kolikrát se stane, že zůstane pouze oblouk, který tvoří siločáry, které byly nejvíce zatížené. To samé vytváří tato nová technologie, která je ohleduplná k přírodě a je ekologická. My tuto metodu používáme třeba na stavbu Štvanické lávky, rekonstrukci Barrandovského mostu. Snažíme se to různě zkoušet na území Prahy,“ řekl novinkám Adam Scheinherr, náměstek pražského primátora pro oblast dopravy.

Související články

Výběr článků

Načítám