Článek
Designér Alessandro Mendini navrhl křeslo Proust, které je pohodlným a dobře omyvatelným plastovým kouskem inspirovaným francouzským autorem Marcelem Proustem.
„Myslím, že mnoho lidí už vlastně křeslo Proust zná. Je to romantické, barokní křeslo, na kterém je naneseno množství barevných teček pomocí pointilistické techniky. Tyto tečky pokrývají celé křeslo. Od roku 1978 bylo Proustovo křeslo vyráběno v mnoha variantách, s použitím různých barev, materiálů a rozměrů, a bylo dokonce vyrobeno i z keramiky nebo bronzu," uvedl Mendini.
Nyní bylo křeslo vyrobeno průmyslově. Jde o nadčasový objekt, který se může stát výrazným solitérem v jinak minimalisticky zařízeném interiéru.
Designéry inspiruje Velká francouzská revoluce
Éra Velké francouzské revoluce zjevně designéry nepřestává inspirovat. Kultovním kouskem spojujícím historický styl a moderní design je křeslo Louis Ghost od designéra Philippa Starcka. Je inspirováno dobou Ludvíka XVI. Má hladké linie a je odolné proti poškrábání, povětrnostním vlivům a také omyvatelné.
Nejslavnější jsou transparentní varianty - šedá kouřová, slámově žlutá, ledově modrá apod. O oblibě této židle s prvky křesla svědčí i fakt, že se na trhu hojně objevují i napodobeniny tohoto designu.
Židle pojmenovaná po manželce Ludvíka XVI. Marie Antoinetta má podobiznu královny přímo na opěradle. I tato akrylová židle má transparentní prvky, které jakoby symbolizovaly dobu osvícenství.
Designéry ale baví i navrhování nábytkových kusů motivovaných slavnými herci. Kožené křeslo inspirované divadelním a filmovým hercem Humphreym Bogartem by mělo nabízet příjemné a pohodlné posezení v hollywoodském stylu pro kouření doutníků.
Sedací nábytek herečky Katharine Hepburnové zase má dát plně vyniknout kouzlu své majitelky.
Designéři se pro inspiraci obracejí i k britské královské rodině. Nábytkové kousky nesoucí jména jejích členů mají v první řadě působit vznešeně a aristokraticky. Stanou se chloubou interiérů zařízených v elegantním klasickém stylu.
Nábytek pojmenovaný po slavných osobnostech má tu výhodu, že je celkem dobře zapamatovatelný a zákazníci si ho tak lépe vybaví.
Někdy tak jde jen o marketingový tah, jindy o zdařilou legitimní inspiraci, která je poctou pro slavné osobnosti.