Článek
Doporučení na Studio Gens dostali David s Terezou už před několika lety, když koupili byt v centru Prahy, který bylo nutné zrekonstruovat.

Kuchyň je od německého výrobce Bulthaupt, který se drží na horních příčkách stupnice vnímání německých luxusních značek, kde je na pátém místě hned po výrobci aut Porsche. Podlaha v bytě i veškerý nábytek na míru je z masivního dřeva.
„Zcela spoléháme na profesionalitu a umělecké cítění architektů a designérů, které si vybíráme. Zatím máme štěstí, i v případě dvojice Špačková–Frydecká jsme našli společnou řeč,“ vysvětluje Tereza, kterou přesvědčilo osobní doporučení, referenční foto a nakonec soukromá návštěva u Šárky Špačkové doma.

Využít jako dekorace současné výtvarné umění napadlo autorky interiéru ze Studia Gens. Galerista Zdeněk Sklenář pomohl vybrat díla, která interiér skvěle dotvořila.

Pro interiér je charakteristický dostatek přirozeného světla, který do prostoru propouští důvtipně vyřešená střešní okna doplněná pásovými okny s výhledem na Bratislavský hrad a okolí.
Po první dobré zkušenosti se ji a její kolegyni rozhodli oslovit i pro bratislavský projekt, při kterém se byt realizoval v rámci rekonstrukce dobového vilového domu v centru města.

Kolem krbu měla být původně kamenná tapeta, architektky však majitele přesvědčily o tom, že vhodnější je betonová stěrka, která se lépe udržuje. Na podlahy byly použity velkoformátové dubové kazety s patinou odkazující k prvorepublikovému původu stavby.
Nově s úctou ke starému
Bratislavský byt je jen jednou z nemovitostí, které rodina vlastní. Proto přesně ví, co od něj očekává. Nejdůležitějším prostorem je kuchyň s jídelnou, jakési srdce každého jejich bytu či domu. David relaxuje při přípravě jídla, základem je tedy kvalitní kuchyňská linka, pro společný čas pak dostatečně velký jídelní stůl a pohodlné sezení.

Dostatek místa umožnil autorkám konceptu vytvořit bohaté zázemí šaten a dalších úložných prostor, které mnohým interiérům často znemožňují velkorysejší řešení. Ani v ložnici proto nepřekážejí žádné skříně nebo komody.
„Důležitá je pro nás samozřejmě také celková atmosféra, kterou tvoří osvětlení a doplňky včetně uměleckých děl. Stejně zásadní je pak výběr vybavení rodičovské ložnice,“ dodává Tereza.
Autorky realizace vycházely z původního charakteru stavby, který však citlivě podřídily současným nárokům na bydlení, jak popisuje Šárka Špačková.

Každé dítě si užívá luxusu vlastního zázemí. Všechny dětské pokoje přitom mají jednotný styl a jsou jedinými místnostmi v bytě, kde se architektky mohly realizovat v barevných akcentech.
„Bylo téměř samozřejmostí, že zde zvolíme velkoformátové patinované dubové kazety, které budou odkazovat k prvorepublikovému vzniku domu. Protože je však celý byt novou nástavbou, mohly zde vzniknout atypické a velkorysé dispozice mezonetového bytu v současném trendu.

Na stěnách jednoho z dětských pokojů je kromě obrazů několik plastických letadélek z kolekce trojrozměrných tapet od českého designéra.
Vysoké stropy mezonetu byly dobrým odrazovým můstkem pro velké formáty kuchyně, jídelního stolu a bohaté zázemí obývacího prostoru, včetně zóny s krbem v povrchu betonové stěrky. Atypické prostory pomohly i nestandardnímu řešení sprchy v rodičovské koupelně s travertinovými obklady.“

V pracovně je stejně jako v dětských pokojích místo klasické pohovky jeden modul ze sofa Mah Jong od francouzského výrobce Roche Bobois. Za skleněnou stěnou o podlaží níž je hlavní obytný prostor bytu.
Oáza klidu uprostřed velkoměsta
Už u první společné realizace pražského bytu znělo zadání jednoznačně: vytvořit oázu klidu, kam se lze schovat před zmatkem a hlukem velkoměsta. V Bratislavě to bylo stejné…

V koupelně pro děti je čtvercová vana se stropní sprchou. Stejně jako v koupelně rodičů i tady jsou použity travertinové obklady.
Rodina totiž nejraději pobývá v rodinném domě na vesnici ve velmi klidném prostředí a jen kvůli práci jsou David s Terezou nuceni trávit tolik času ve městě. Proto v interiéru převládá dřevo a kombinace šedé, bílé a dalších neutrálních odstínů. Prostor tak působí klidně, přirozeně, světle a velmi uspořádaně.

Rodičovská koupelna je v atypickém výklenku věžičky domu. Majitelé sem původně chtěli umístit vanu, nakonec od tohoto upustili a dopřáli si prostorný sprchový kout, dnes jsou velmi rádi, že se tak rozhodli.
„Celý interiér se nese v přírodních tónech, je to styl dvojice Špačková–Frydecká ze Studia Gens. Energii, barvy a jistý chaos přinášíme do prostoru my – živé bytosti,“ vysvětluje Tereza.
Některé barvy a neuspořádanost je zde proto možné vidět pouze na obrazech zdobících stěny všech místností v bytě. I ty jsou ale poslušně ohraničeny rámy, a tak prostor jen příjemně doplňují a rozhodně neruší.
Designérka Šárka Špačková a architektka Olga Frydecká
Zadání investora bylo jednoznačné: navázat na první společnou realizaci v centru Prahy a vytvořit velkorysý interiér pro rodinu se třemi dětmi, tentokrát v Bratislavě a s tím, že byt nebude k trvalému bydlení, nicméně nároky na jeho provoz se nebudou nijak lišit od standardních požadavků každodenního zázemí.
V každé z našich prací si ověříme, že střízlivý tvar, materiál a barva jsou dobrým východiskem pro kultivované prostředí. I v této realizaci byly naším hlavním tématem přírodní materiály a neutrální tóny. Pak je již na daném obyvateli, zda si dalšími prvky, barevnými akcenty, dotvoří vlastní prostředí sám.
V tomto případě jsme dostaly důvěru prostor dokončit až k výběru výtvarného umění. Celý interiér s krásnými výhledy na Bratislavský hrad je pro nás – především díky nekonformnímu přístupu investora – realizací, na kterou se nezapomíná.