Hlavní obsah

Vlastní vilu architekta Libry ve Vršovicích krášlí trojúhelníkové štíty

Praha se na počátku dvacátých let 20. století rozrůstala všemi směry. Nové hlavní město potřebovalo stavby různého druhu, ale hlavně ty obytné. Ve Vršovicích vznikl pozoruhodný soubor domů od architekta Františka Alberta Libry. Ten si v této lokalitě navrhl i pozoruhodnou vilu sám pro sebe.

Foto: Archiv publikace Slavné pražské vily

Vila s adresou Hradešínská 32, čp. 1823, Praha 10 – Vršovice

Článek

K zastavění se ve zmíněném období hledaly vhodné parcely, nejčastěji na místech mezi vesnicemi a městečky, které kdysi ležely těsně před Prahou, postupně se však staly její součástí. Krásný jižní svah mezi Vinohrady a Vršovicemi si o využití k bydlení přímo říkal. Jeho část, vymezenou ulicemi Hradešínská, Chorvatská a Na Šafránce, získalo Obecně prospěšné družstvo Svépomoc pro stavbu rodinných a nájemních domů ve Vršovicích. Zastavovací plán souboru jedenapadesáti domů, nazvaného Kolonie Svobody, navrhl funkcionalistický architekt František Albert Libra.

Foto: Archiv publikace Slavné pražské vily

Stavba má poetické momenty

V zastavovacím plánu se věnoval nejen urbanistickému řešení, ale také navrhl základní řešení i dispozice několika typů domů, vil a dvouvil. Určil také jejich základní architektonické prvky tak, aby celý soubor měl jednotné a přívětivé měřítko. Uvážlivě pracoval i s dobově oblíbenými dekorativními prvky. Obloučkové motivy tak můžeme vidět například ve zvýraznění oken, dveří, říms a štítů. Navrhl také výrazné rámování oken a patrné je zdůrazňování říms.

Domy mají trojúhelníkové štíty, včetně štítů nad vikýři. Důležité byly zemité barvy, ke kterým se přidávala okrová nebo světle modrá.

Foto: Archiv publikace Slavné pražské vily

Schodiště z masivního dřeva se stalo jednou z předností interiéru

Na pozdější zvyklosti architekt jen omezeně používal balkony a terasy, spíš se objevují jen zapuštěné lodžie, působící jako mělké pokoje bez čelní stěny, domy jsou tak sevřené a působí bezpečně a solidně. Ke každému příslušela velká a snadno přístupná zahrada. Zahrady dostaly jednotné bíle natřené dřevěné balkony s cihlovými pilířky.

Foto: Archiv publikace Slavné pražské vily

Architektovu působnost ve vila dokládá stylová cedulka

Parcelu na rohu Hradešínské a Chorvatské ulice si architekt vybral pro sebe. Dům na ni na začátku třicátých let navrhl v souladu s ostatními domy v souboru. Jde o klidnou samostatně stojící rodinnou vilu se dvěma podlažími a s podkrovím, do zahrady má dům díky svahu o jedno podlaží více.

Dominantou interiéru byl hudební pokoj

Rodinný byt byl v prvním patře, kde byly společenské místnosti, mezi kterými nechyběl dobře zařízený hudební pokoj. Libra byl totiž vynikající hráč na violoncello a v bytě se často koncertovalo. V domě se nacházela i strohá pracovna s velkou zasklenou knihovnou po celé délce stěny. Ložnice byly v prostorách v podkroví.

Foto: Archiv publikace Slavné pražské vily

Pohled na vilu na dobovém snímku

Librův dům, to byla nejen rodinná vila, bylo to také sídlo architektonického ateliéru. I proto si architekt vybral parcelu z dnešního pohledu možná až na příliš rušném místě. Chtěl, aby byl dům dobře viditelný, snadno dostupný pro investory, kteří sem přijížděli z nejrůznějších míst země. Kancelář se nacházela v suterénu, ve třech světlých místnostech přímo obrácených do zahrady. Tady Libra zpracoval většinu svých projektů, soutěžních návrhů.

V padesátých letech byl dům proměněn na činžovní vilu, rodina v něm mohla zůstat, jen postupně omezila své bydlení do upraveného podkroví. V devadesátých letech byly jednotlivé byty prodány, ale k pohodlnému bydlení slouží dál.

Zdroj: Publikace Slavné pražské vily, Radomíra Sedláková

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám