Článek
K zastavění se ve zmíněném období hledaly vhodné parcely, nejčastěji na místech mezi vesnicemi a městečky, které kdysi ležely těsně před Prahou, postupně se však staly její součástí. Krásný jižní svah mezi Vinohrady a Vršovicemi si o využití k bydlení přímo říkal. Jeho část, vymezenou ulicemi Hradešínská, Chorvatská a Na Šafránce, získalo Obecně prospěšné družstvo Svépomoc pro stavbu rodinných a nájemních domů ve Vršovicích. Zastavovací plán souboru jedenapadesáti domů, nazvaného Kolonie Svobody, navrhl funkcionalistický architekt František Albert Libra.
V zastavovacím plánu se věnoval nejen urbanistickému řešení, ale také navrhl základní řešení i dispozice několika typů domů, vil a dvouvil. Určil také jejich základní architektonické prvky tak, aby celý soubor měl jednotné a přívětivé měřítko. Uvážlivě pracoval i s dobově oblíbenými dekorativními prvky. Obloučkové motivy tak můžeme vidět například ve zvýraznění oken, dveří, říms a štítů. Navrhl také výrazné rámování oken a patrné je zdůrazňování říms.
Domy mají trojúhelníkové štíty, včetně štítů nad vikýři. Důležité byly zemité barvy, ke kterým se přidávala okrová nebo světle modrá.
Na pozdější zvyklosti architekt jen omezeně používal balkony a terasy, spíš se objevují jen zapuštěné lodžie, působící jako mělké pokoje bez čelní stěny, domy jsou tak sevřené a působí bezpečně a solidně. Ke každému příslušela velká a snadno přístupná zahrada. Zahrady dostaly jednotné bíle natřené dřevěné balkony s cihlovými pilířky.
Parcelu na rohu Hradešínské a Chorvatské ulice si architekt vybral pro sebe. Dům na ni na začátku třicátých let navrhl v souladu s ostatními domy v souboru. Jde o klidnou samostatně stojící rodinnou vilu se dvěma podlažími a s podkrovím, do zahrady má dům díky svahu o jedno podlaží více.
Dominantou interiéru byl hudební pokoj
Rodinný byt byl v prvním patře, kde byly společenské místnosti, mezi kterými nechyběl dobře zařízený hudební pokoj. Libra byl totiž vynikající hráč na violoncello a v bytě se často koncertovalo. V domě se nacházela i strohá pracovna s velkou zasklenou knihovnou po celé délce stěny. Ložnice byly v prostorách v podkroví.
Librův dům, to byla nejen rodinná vila, bylo to také sídlo architektonického ateliéru. I proto si architekt vybral parcelu z dnešního pohledu možná až na příliš rušném místě. Chtěl, aby byl dům dobře viditelný, snadno dostupný pro investory, kteří sem přijížděli z nejrůznějších míst země. Kancelář se nacházela v suterénu, ve třech světlých místnostech přímo obrácených do zahrady. Tady Libra zpracoval většinu svých projektů, soutěžních návrhů.
V padesátých letech byl dům proměněn na činžovní vilu, rodina v něm mohla zůstat, jen postupně omezila své bydlení do upraveného podkroví. V devadesátých letech byly jednotlivé byty prodány, ale k pohodlnému bydlení slouží dál.
Zdroj: Publikace Slavné pražské vily, Radomíra Sedláková