Hlavní obsah

Vítězka soutěže vidí most mezi Černošicemi a Všenory jako rozhlednu

Soutěž studentů Fakulty stavební a Fakulty architektury ČVUT, ve které hledali nové využití části železničního mostu přes Berounku mezi Černošicemi a Všenory, vyhrál nápad, který jej vidí jako rozhlednu na Hladké skále ve Všenorech na pravém břehu řeky. Odbornou porotu zaujal tím, že nabízí mimořádné výhledy do všech světových stran.

Foto: Lucie Fialová, Právo

Soutěž studentů Fakulty stavební a Fakulty architektury ČVUT, ve které hledali nové využití části železničního mostu přes Berounku mezi Černošicemi a Všenory.

Článek

Most, který slouží od roku 1911, ustoupí nové konstrukci během modernizace trati, kterou Správa železnic chystá v příštích letech. Nápad zachovat kus ikonické spojnice vzešel od externího fotografa a člena černošické letopisecké společnosti Petra Kubína. Měl i konkrétní představu, jak a kde bude sloužit, ale pak se město rozhodlo pro soutěž, která nabídne víc možností.

Vítězka Lucie Ročovská využívá šest polí o délce třiceti metrů. Dovnitř umisťuje malý gastronomický provoz s hygienickým zázemím. V klání se sešlo dvanáct prací, které někteří ze studentů veřejnosti představili v Centru Vráž. Rozhodnutí, jaký projekt se nakonec promění v realitu, ještě nepadlo. „Návrhy nezapadnou, teď budeme diskutovat,“ uvedl na slavnostním vyhodnocení černošický starosta Filip Kořínek (Věci černošické).

Co viděl na výstavě, ho nadchlo a přiznal, že by rád zrealizoval nejen jeden. „Jsme připravení konstrukci předat, dopravit na místo, otázkou je jak,“ reagoval na vítězný projekt Michal Froněk za Správu železnic. Organizace podle něj vítá, že ocelová konstrukce najde nové využití. Míní, že nápady studentů jsou aplikovatelné v Černošicích i jinde. Rekonstrukci trati a výměnu mostu plánuje společnost v letech 2026 až 2028.

Nástupiště zasypeme a vytvoříme místo setkávání. Architekt představil plány s terminálem Černý Most

Tipy a trendy

Karel Hájek ze stavební fakulty považuje letitou konstrukci přes Berounku za zajímavou. Připomněl, že most měl původně jednu kolej, po zestátnění dráhy na přelomu 19. a 20. století se trať dočkala významné modernizace, neboť po ní jezdily vlaky do Paříže. Přibyla kolej a část původní konstrukce se přesunula do Blanska na vlečku Ježkovy strojírny.

„Soutěž nabídla velice kvalitní, zajímavé a podnětné návrhy, takže porota měla těžkou práci,“ konstatoval.

Na druhém místě skončila opět rozhledna, tentokrát horizontální a přímo nad řekou, třetí příčku obsadil sportovní areál s lezeckou stěnou. Zvláštní cenu poroty si odnesl návrh na záchranu mostu.

„Zaujal nás drzostí a tím, že jde proti proudu,“ podotkl Hájek. Další zvláštní ocenění dostal tým, který most rozřezává na kusy, jež využívá jako trafiku u nádraží, dětské hřiště u  Jedličkových lázní, bistro, workoutové hřiště, střídačky u fotbalového hřiště, venkovní posezení, odpadkový koš, noční osvětlení, informační tabuli i knihobudku.

Vítězové soutěže

1. místo: Lucie Ročovská, dílo: Rozhledna Hladká skála

2. místo: Valeria Nechiporenko, dílo: Most Černošice - Horizontální rozhledna

3. místo: Anastasia Stěpančuk, dílo: Sportovní areál Triatlon

1. Speciální cena poroty (za snahu využít maximální objem konstrukce): Archichechti, dílo: Recyklace mokropeského mostu

2. Speciální cena poroty (za snahu přijít na to, jak most rekonstruovat): Beková Svoboda, dílo: Železniční most v Mokropsech

Studenti navrhli nový typ přístřešku na železniční zastávky. Železnice je hodlá skutečně používat

Tipy a trendy

Známe nejlepší dřevěné stavby roku 2023. Uspěla kancelářská budova i návrh pasivní ZŠ

Tipy a trendy

Výběr článků

Načítám