Článek
Jan Kotěra ve Vysokém Mýtě v roce 1909 několikrát navštívil Tomáškovu cihelnu, kde se zajímal o výrobu glazovaných cihel, které chtěl použít při stavbě svého životního díla, městského muzea v nedalekém Hradci Králové.
Stavebník vily od tohoto slavného architekta, Vilém Charvát po otci, vysokomýtském starostovi, zdědil železářský obchod. Působil také v mnoha veřejných funkcích.
V roce 1911 svou živnost a s ní i měšťanský dům na náměstí prodal, vzdal se svých funkcí a odstěhoval se do nové vily, kde strávil až do své smrti v roce 1921 poklidný zbytek života.
Architekt Kotěra začal kariéru budovat už ve velmi mladém věku. Po absolvování školy architektury profesora Otto Wagnera na vídeňské Akademii výtvarných umění byl v pouhých 27 letech jmenován profesorem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.
Příchod mladé a talentované osobnosti do prostředí konzervativní Prahy byl pokrokově smýšlejícími umělci a historiky umění přijímán s velkým nadšením a jeho příchod byl dokonce přirovnáván k příchodu svěžího jara.
Realizovanému projektu vily Viléma Charváta předcházela dvojice variant stavby. Původní návrh byl rozměrnější a velkolepější. Novou variantu stavby, která se stala předobrazem provedené vily, představil architekt Charvátovi s ročním odstupem.
V základu se dům, který se stal místní architektonickou perlou, v podstatě nezměnil. Půdorysnou dispozici ve tvaru „L“ Kotěra zachoval, z původního projektu ale vyjmul arkádovou chodbu, zahradní kout a některé z místností, zejména schodišťovou halu.
Do přízemí domu pevně usazeného na masivní kamenné podezdívce architekt vložil obytnou místnost se samostatnou jídelnou. Vstupovalo se do ní z úzké chodby, ze které byla vedle kuchyně přístupná i krytá terasa. Její zastřešení nese čtveřice toskánských sloupů, jejichž jednoduché hlavice Kotěra na poslední chvíli zaoblil.
Architekt zaměnil i zábradlí balkonu u pokoje stavebníkových dcer. Místo výplní z průmyslového pletiva, se kterým o několik let dříve pracoval při projektu své vinohradské vily, použil romantičtěji vypadající kuželkové nižší zábradlí.
Do prvního patra vily krytého vysokou stanovou střechou umístil koupelnu pro trojici pokojů – pro hosty, stavebníkovy dcery a majitele.
Hodně stroze pojatá vila Viléma Charváta patří vedle pražské vily Bianca, Baťovy zlínské, Štencovy všenorské a Rýdlovy vily v Dobrušce do skupiny architektových pozdních prací.