Článek
Vilu Marie Jelínkové z počátku dvacátého století projektoval místní stavitel Jan Kotrnoch. Přestože své plány tehdy podepisoval jako mistr zednický, je pro pelhřimovskou architekturu celkem důležitou postavou.
Jeho dílem je i hotel Slávia dokončený na pelhřimovském náměstí. Kotrnochova architektura nicméně nebyla ve své době nijak novátorským dílem. Je ale dobrým příkladem toho, že i běžná stavitelská produkce tehdy mívala kultivovanou podobu.
Dominantou vily se stal malebný vikýř, s jehož umístěním koresponduje malý dřevěný balkon, zatímco zahradní strana vily má otevřenou dřevěnou lodžii. Tyto rustikální prvky jsou kombinovány s roletově zvlněnou omítkou a geometricky rozvrženým dekorem glazovaných dlaždic v pásu obepínajícím stavbu pod hlavní římsou.
Přehledné a provozně dobře promyšlené vnitřní uspořádání domu má v centru prostornou předsíň, kolem které jsou rozloženy tři pokoje s okny do ulice, jídelna propojená přes verandu se zahradou a kuchyň s pokojem pro služku.
Hezké dřevěné schodiště s vyřezávanými sloupky zábradlí vede k podkroví, kde původně byly jen dva pokoje. Později v něm ale vznikly další místnosti.
Marie Jelínková je v plánu přestavby uváděna jako ředitelka dívčích škol, v domě kromě ní bydleli tři další nájemníci. Dům později začal sloužit jako sídlo projektové firmy. Jeho původní vnější podoba zůstala v podstatě nezměněna a i interiéry obsahují řadu autentických detailů.