Hlavní obsah

Vila Lolla pro strojírenského experta Antonína Holečka vynikala secesní hravostí

Královéhradecká vila s elegantním názvem Lolla z počátku 20. století vyniká secesní hravostí a ornamentikou. Patrné je to na všech jejích detailech. Jde o jednu ze staveb, které vznikly i díky dobrému přístupu někdejšího starosty k architektuře. Pro strojírenského experta Antonína Holečka ji navrhl královédvorský stavitel František Valouch.

Foto: Archiv publikace Slavné vily Královéhradeckého kraje

Vila s adresou: Hradec Králové, Vrchlického 17, čp. 517

Článek

Politika podpory špičkové moderní architektury ze strany města, ale i přísné regulační normy se v Hradci Králové osvědčily. Příklady, kterými se mimořádně schopný starosta František Ulrich snažil usměrňovat maloměstský vkus, záhy následovala řada soukromých stavebníků.

Už koncem prvního desetiletí 20. století se tak ve městě začali vedle Jana Kotěry a jeho žáků prosazovat i další modernističtí architekti. Nebylo tedy ničím neobvyklým, když stavebník uvedl v žádosti o stavební povolení přípis, že projekt vypracoval žák profesora Jana Kotěry.

Vliv starostovy inspirativní politiky byl patrný i na stavitelské produkci, která v lokalitě dosahovala vysoké úrovně a stala se tak hodnotnou alternativou progresivní architektury.

Foto: Archiv publikace Slavné vily Královéhradeckého kraje

Stavba má drobné dekorativní prvky.

Jednou ze staveb, které bezesporu k této kvalitní stavitelské architektuře patřily, byla i vila Antonína Holečka, známá pod líbezným ženským jménem Lolla. Pro absolventa oboru strojírenství na pražské české technice, strojírenského experta a profesora průmyslových škol v Brně a Hradci Králové ji v roce 1911 navrhl královédvorský stavitel František Valouch.

Valouch začal samostatně projektovat na samém konci 19. století, kdy získal stavitelskou koncesi. Většina projektantů jeho typu si vybudovala arzenál výrazových prostředků, který s drobnými obměnami používala až do přelomu dvacátých a třicátých let, kdy scénu ovládla funkcionalistická architektura.

Osvědčené prostředky tito architekti neměli důvod měnit, protože klientů, pro které progresivní architektura byla příliš radikální nebo se jim prostě nelíbila, bylo vždy dost.

Foto: Archiv publikace Slavné vily Královéhradeckého kraje

Za pozornost stojí elegantní dveře v secesním stylu.

Valouchův repertoár se skládal mimo jiné z asymetricky řešených průčelí se štíty členěnými skutečným nebo iluzivním hrázděním, z kamenných podezdívek, dřevěných okenic nebo klasických sedlových střech.

V půdorysné dispozici využíval Valouch schéma se samostatným schodištěm, které bylo oddělené od vlastní bytové jednotky. S těmito prostředky pracoval stavitel i v případě královéhradecké Holečkovy vily realizované bez výrazných změn podle původních plánů.

Foto: Archiv publikace Slavné vily Královéhradeckého kraje

Nákres prozrazuje uspořádání místností ve vile.

Vnitřní prostory jsou řazeny v klasickém sledu: chodba, kuchyň, obývací pokoj, ložnice a další pokoj. V patře se toto dispoziční schéma doplněné o půdu opakuje. Dům, později citlivě rozšířený o prostornou terasu v patře, se sice nemůže chlubit mimořádnou architektonickou kvalitou, nebo dokonce revoluční koncepcí, ale má velkou míru autenticity.

Tato patina ve spojení se zahradou udržovanou spolu s původním dřevěným altánem v duchu doby obohacuje dům o dnes už vzácnou dávku jisté poetické krásy, kterou dokáže utvářet jen čas.

Zdroj: Jakub Potůček, Slavné vily Královéhradeckého kraje

Související články

Výběr článků

Načítám