Článek
Manželé Jan a Antonie Novotní pověřili v roce 1913 vypracováním projektu své vily architekta Theodora Petříka. O majiteli Janu Novotném víme, že ve vile po první světové válce provozoval jeden z největších krejčovských závodů v Táboře.
Architekt Petřík byl táborským rodákem a dobře tak znal prostředí, ve kterém stavba vznikla. Byl ostatně i uznávaným expertem co se týká souladu nových staveb s historickým prostředím. V projektu vily pro manžele Novotné, která stojí v sousedství památkově cenné Bechyňské brány a hradu Kotnova, Petřík svoji specializaci dost uplatnil.
Nedlouho před vznikem stavby rozvířili debatu o nutnosti souladu novostaveb s historickým kontextem architekti sdružení v Klubu Za starou Prahu. A protože tito architekti dospěli kolem roku 1911 ke krystalickým tvarům kubistické architektury, není divu, že Petřík se ve svých táborských projektech inspiroval i kubistickými tvary. Ty se u vily manželů Novotných projevily v kosočtvercových rámech a pyramidových ozdobách obou štítů i v jiných detailech.
Právě díky těmto kubistickým prvkům se vila stala jediným zástupcem českého kubismu v jižních Čechách před první světovou válkou.
Theodor Petřík měl za to, že je nutné, aby u domu na dohled od slavných táborských památek potlačil jeho velikost. Použil k tomu několik optických klamů. Mansardovou střechu na bocích vily například spustil co nejvíc dolů, aby vila působila dojmem přízemní stavby.
Zdůraznil i souběžnost hřebene střechy s hřebenem Bechyňské brány. Nenápadnost stavby měla podpořit i střídmost dekorací na jejím zevnějšku. Dnes slouží vila zčásti k obývání a zčásti k podnikání svých nových majitelů.
V Trmalově vile na adrese Vilová 11 na Praze 10 ve Strašnicích je momentálně k vidění výstava Slavné stavby manželů Milady a Theodora Petříka, která vznikla ke 120. výročí narození Milady Petříkové.
Výstavu je možné zhlédnout až do 9. září vždy v úterý a pátek ve 14 a 16 hodin, nebo v sobotu a v neděli 5. a 6. září na základě objednávky.