Článek
Majitel vily František Wawerka byl zakladatelem lipenské továrny na stavebniny a později i na obráběcí stroje. S manželkou Emilií měl syna Františka, který se po studiích na brněnské technice a zahraniční praxi začal od poloviny 30. let stále víc podílet na vedení podniku.
Na studiích se seznámil s brněnskou rodačkou Miladou, absolventkou farmacie na Univerzitě Karlově v Praze. Brzy po svatbě v roce 1937 se nastěhovali do nové vily, kterou František postavil v sousedství továrny a parčíku u staršího obytného domu rodičů.
Jako v řadě jiných případů v té době, i Wawerkovi mohli ve svém domově prožít jen jedno desetiletí relativně klidného života. Továrna byla znárodněna už v první poválečné vlně a podobný osud potkal zanedlouho i vilu.
Manželé byli vystěhováni do Přerova, František pak v inscenovaném procesu odsouzen k pětiletému žaláři, Milada získávala jen podřadná zaměstnání.
Dům byl v šedesátých letech necitlivě měněn. Františkova rehabilitace v roce 1968 byla jen symbolická a po listopadovém převratu 1989 se v rámci restitucí manželům vrátila jen vila.
Vzhledem ke svému věku ji nabídli městu, které dar odmítlo, postoupili ji pak jednomu z příbuzných, který ji vzápětí prodal vedení bývalé Wawerkovy továrny. Navržená rekonstrukce podle projektu pražského architekta Olega Hamana brzy začala upadat.
Dům je společnou tvorbou manželů Oehlerových a má rysy meziválečné moderny. Manželé Oehlerovi navrhli i vybavení většiny interiérů.
Forma hranolu, pásová okna a řešení střešní terasy navazují na motivy slavného pavilonu L´Esprit Nouveau od architekta Le Corbusiera. Naopak protilehlá zadní strana stavby, charakteristická kontrastem masivní zdi z neomítaných cihel se subtilní skleněnou stěnou a doplněná kruhovým oknem, připomínala tvorbu holandské skupiny De Stijl.
Architekti si pohráli s magií čísel
Vedle jemné proporční vyváženosti vycházející ze zlatého řezu je u okenních os zajímavé důsledné užívání magických čísel (3, 5, 7).
Se světlou břízolitovou fasádou průčelí kontrastují karmínově zbarvené části a sytě zelené dveřní a okenní rámy. Trojka se promítla i do dispozičního řešení.
Přízemí je členěno do tří základních částí – na komunikační sekci (vstup, schodišťová hala), na kuchyňskou část a na velký obývací pokoj, který se opět skládá ze tří celků.
Dominantními prostory interiéru jsou obě veřejné místnosti v přízemí. Ve vstupní hale nechybí krbová stěna v kombinaci spárované keramiky s travertinovou římsou, otevřené schodiště k patru s vyzděnými parapety doplněnými zábradlím a konečně organicky tvarovaný parapet galerie.
Skleněná stěna umožnila spojit venkovní a vnitřní prostory
Stěny obývacího pokoje byly z větší části obloženy ušlechtilým dřevem a ze stejného materiálu byly i posuvné příčky umožňující oddělení jednotlivých částí. Jídelní část sousedí se zimní zahradou.
Nejzajímavější technickou součástí se stala skleněná stěna, kterou bylo možné zapouštět do podlahy a spojit tak interiér se zahradou. Šlo o motiv převzatý nepochybně z Miesovy brněnské vily Tugendhat.
V suterénu jsou kromě domovnického bytu hospodářské prostory, v druhém podzemním podlaží protiletecký kryt, opatřený uzavíratelnými dveřmi a odvětraný šachtou do anglického dvorku.