Článek
Mezi Hanušovickou a Zábřežskou vrchovinou protéká řeka Morava rozlehlým úvalem lužní krajiny. Uprostřed ní leží osada Háj – v ní se nachází panský mlýn.
V poslední třetině 19. století získala mlýn a pilu Plhákova rodina. Jako řada jiných mlynářů patřili i manželé Hubert a Jana Plhákovi k průkopníkům elektrifikace.
V roce 1919 předal Hubert Plhák elektrárnu synům Karlovi a Radomírovi. Karel se na brněnské technice seznámil se studentkou reálného gymnázia Ellen Hervertovou. Emancipovaná dívka se po sňatku ujala jak nové investice do elektrárny, tak volby projektantů.
Návrh novostavby elektrárny a rodinného domu Ellen svěřila nejdřív Pavlu Janákovi (1882-1956), pak se obrátila na Jana Kotěru (1871-1923), který jí ale doporučil dva svoje absolventy z Akademie výtvarných umění - pracovali tehdy v jeho ateliéru - Bohuslava Fuchse a Josefa Štěpánka. Ti navrhli nejen obě stavby, ale také vnitřní vybavení vily, které v roce 1923 dodaly brněnské UP závody Jana Vaňka.
Novostavba vodní elektrárny stojí na umělém vodním kanálu. Základním motivem se stala vitalistická symbolika vzniku, přeměny a koncentrace energie.
Současně vyrůstala i nedaleká vila. Dispozice jednopatrového domu čerpá z tradice anglického bydlení. Společenské centrum tvoří centrální hala a velká jídelna, doplňují je kuchyňská část a ložnicový a hygienický trakt v patře.
Dominantním prvkem haly je sochařsky ztvárněný pilíř, ze kterého se pnou oblouky stropních trámů. Může být chápán jako alegorie stromu života, napájejícího a spínajícího svými větvemi celou stavbu. Její organická podoba je zvýrazněna motivy kruhu, oblouku, půlkruhu a dokonce i lomeného oblouku, které navíc propojují vnějšek stavby s interiérem.