Hlavní obsah

Vila Eduarda Světlíka je důkazem, že z minima se dá vytěžit maximum

Novinky, text: Klára Hodaňová, editace: tnk

Architekt Josef Polášek se pokusil vytěžit maximum z minima použitých prostředků. Navrhl tak levnou stavbu jasných a jednoduchých tvarů. Komfort soukromého bydlení v Kroměříži vyzdvihl skromnou, nenápadnou cestou. Ta ale nic neubírá na kvalitě bydlení.

Foto: autorský tým Slavné vily Zlínského kraje

Stavba s adresou: Kroměříž, Březinova 4/939

Článek

Vilka postavená „na míru“ pro akademického malíře Eduarda Světlíka je umístěna do rozvíjející se zástavby v nových ulicích v jihovýchodní části Kroměříže.

Josef Polášek v autorském řešení stavby uplatnil zásady nového názoru na bydlení. Rodinný dům je postaven ve stylu racionálního funkcionalismu.

Vila patří k tomu nejlepšímu z Poláškovy tvorby

V rámci celého díla architekta Poláška představuje vilka malíře Světlíka jednu z kvalitnějších staveb. Je výrazným dokladem jeho snah o vytvoření levné, racionální architektury.

Foto: autorský tým Slavné vily Zlínského kraje

Kulaté okno patří k minimu dekorací stavby.

Dům nemá suterén. Přes zádveří kryté římsou se vchází do haly se schodištěm vedoucím do klidové části domu. Dvě ložnice v patře doplňuje prostorná předsíň, hygienické zázemí a půda.

Dvoukřídlé dveře z ložnice umožňují přístup na krytý balkón, v jehož nároží je sloupek, který podtrhuje geometrickou hru, jež architekt na stavbě rozehrál.

Foto: autorský tým Slavné vily Zlínského kraje

Dobová fotografie dokládá, že se stavba v průběhu let příliš nezměnila.

Schodišťová hala v přízemí navazuje na pracovnu – ateliér s velkými okny se západním světlem. Prostorný obývací pokoj a pokojík pro služebnou je v exteriéru označen i souvislou řadou oken. Kuchyň logicky propojuje vstupní prostor a obývací pokoj.

Architekt minimálními prostředky člení holou bílou fasádu stavby, narušenou jen připojením drobného přístěnku u vstupních dveří a vybráním hmoty nárožní lodžie v patře domu.

Foto: autorský tým Slavné vily Zlínského kraje

Architekt navrhl stavbu hodně jednoduchou.

Temnější strany vily jsou opatřeny jen nejnutnějším počtem okenních otvorů, zatímco ty protější se otevírají velkými plochami okenních křídel. Uliční fasáda je hodně geometrická.

I když byl objekt v nedávné době zateplen a také v interiéru byly provedeny drobnější úpravy, koncepce autora je stále jasná.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám