Článek
V jakém stavu byl interiér před rekonstrukcí a jaké stavební zásahy byly nutné?
Byt v činžovním domě z roku 1936 vypadal před rekonstrukcí na první pohled stavebně v pořádku až na dosluhující koupelny. Ty musely projít kompletní rekonstrukcí včetně rozvodů a uspořádání, ale celková dispozice bytu novým majitelům vyhovovala.
Naplánovali jsme proto jen rozšíření a zvýšení otvoru mezi obývacím pokojem a pracovnou, abychom docílili co největšího propojení mezi hlavním obytným prostorem a knihovnou-pracovnou v jeden velký prostor a zároveň vyřešili umístění plátna pro domácí kino, které jsme ukryli ve futře posuvných dveří.
Zvětšení otvoru se nakonec zkomplikovalo odhalením několika předchozích zásahů skrytých pod zdivem a v průběhu realizace vypluly na povrch i další nestandardní stavební postupy minulých rekonstrukcí. Jejich náprava výrazně posunula termín realizace samotného interiéru, hlavně nutnost výměny podlahového topení.
Domov Jana Hřebejka je autentický, barevný, plný knih a obrazů
Proč investor oslovil právě vás a jaké byly jeho představy?
Majitelé nás oslovili na základě doporučení a výsledků našich předchozích realizací.
Vyjádřili přání mít příjemný a praktický byt pro mladou aktivní rodinu s malými dětmi s důrazem na vysokou kvalitu použitých povrchů a materiálů, čisté linie a tradiční eleganci. Líbí se jim barvy a eklektická atmosféra.
To poslední ovlivnilo hlavně odvážnější kombinace vzorů a barevnost, kterou jsme volili s přihlédnutím k osobitým moderním obrazům, které majitelé plánovali použít v interiéru.
Kombinovali jsme záměrně kontrastní styly a materiály, abychom vytvořili nádech originality. Vše s důrazem na praktičnost a komfort.
Museli jste vzhledem k nárokům klientů volit nějaká specifická řešení? Je výsledný vzhled interiéru ryze vaším dílem, nebo se na něm investoři také podíleli?
Původní dřevěnou podlahu Merbau v obytných místnostech si majitelé přáli zachovat. Aby navrhované kombinování barev a materiálů fungovalo, bylo nezbytné upravit její červený nádech přimořením do nové neutrální tmavší hnědé. V tomto odstínu se pak vybíraly i všechny dřevěné povrchy nábytků.
Budoucí majitelé jsou vždy u našich návrhů důležití partneři a spolutvůrci. Jejich osobnost determinuje celý návrh, protože v první řadě oni budou v bytě žít a měli by se v něm cítit dobře a doma.
Co je leitmotivem dané realizace?
Zaměřili jsme se na tři základní principy zadání – komfort, vzhled klasické elegance a barevnost eklektické atmosféry. Celá realizace je kombinací stylů a materiálů. Tomu odpovídá i výběr ikonických solitérů.
Na podlahách se střídají různě barevné cementové dlažby s tradiční dřevěnou podlahou. Na moderních židlích a křeslech nadčasových tvarů je tradiční samet. Topení dostalo kryty z perforovaného plechu v dřevěných rámečcích inspirovaných dobou vzniku domu. Vybraná svítidla převážně v měkkých odstínech bílé mají čisté tvary.
Ve vstupní hale se vzorovaná cementová dlažba potkává s čalouněnými lavičkami Elephant Sancal a ikonickým nadčasovým lustrem Meshmatics Chandelier.
Jaká řešení v každodenním fungování oceňují majitelé nejvíce?
Když jsme se jich zeptali, jak se jim po téměř roce od realizace bydlí, upřímně odpověděli, že to byla otázka, kterou si před rokem přece jen nejistě kladli, protože neměli žádnou zkušenost s bydlením v bytě, který vznikl najednou jako celek a za přispění třetí strany.
Jsou však velmi spokojení. V první řadě oceňují ucelenou koncepci a vizi, v druhé řadě práci se světly, která umožňují v kombinacích vytvářet různou atmosféru a jež si v praxi moc užívají. Zejména nasvícení knihovny.
Ve třetí řadě je to skutečnost, že byt funguje i s malými dětmi, které v něm mohou bezpečně skákat, protože nábytek má oblé nebo měkké hrany. Nejoblíbenější je prý skákání do malinového měkkého sofa Togo.
Máte řadu zkušeností s návrhy a realizacemi komerčních i rezidenčních projektů. Co je pro vás větší výzvou?
Těšíme se na každý projekt, za kterým stojí investor se zajímavým zadáním, ať už jde o komerční, nebo rezidenční projekt.
Oba vyžadují vysokou funkčnost, finanční efektivnost a nenáročnou údržbu. A protože máme rádi harmonii a krásu jednoduchých linií a tvarů – to vše dohromady je vždy velká výzva. Specifikem, kterým se od sebe tyto „žánry“ liší, je, že v rezidenčním projektu vzniká mnohem silnější vazba na pocity a osobnost klientů.
U komerčních projektů bývá zase, v závislosti na typu provozu, daleko rozmanitější zadání. Práce nás jako tvůrce nejvíc baví, vždy když dojde mezi klientem a námi k vzájemnému souznění jak ve stylu, tak i ve směrování návrhu.
Autor: Jana Polomová, www.moderníbyt.cz
Anketa
Hlavním motivem rekonstrukce pražského bytu se stal korek
Může se vám hodit na Firmy.cz: Formafatal, Návrhy bytových interiérů, Architekti