Článek
Oscar Niemeyer je legendou světové architektury. Narodil se v brazilském Rio de Janeiru, dnes je mu přes sto let. Jeho dlouholetá tvorba v oblasti soudobé architektury s ladnými organickými křivkami rozhodně stojí za pozornost.
Fantasknost ladných tvarů dostala v Niemeyerově tvorbě přednost
Architekt se ve své tvorbě inspiroval mimo jiné ladnými tvary staveb Antonia Gaudího. Stejně jako Gaudí, ani Niemeyer nefandí pravým úhlům a neváhal se tak pouštět do projektů, které jsou pro architekta mnohem náročnější než navrhování navzájem si podobných krychlovitých staveb.
Fantazie má u Niemeyerových staveb často přednost před funkčností a užitností. Díky tomuto postoji se mu podařilo navrhnout hlavní budovy města Brasilia naprosto originálním způsobem.[celá zpráva]
Velkou inspirací mu byla i tvorba architekta Le Corbusiera. Dnes o něm říká: „Le Corbusier měl mimořádnou fantazii. Byl to velký architekt.“
A jaká byla Niemeyerova cesta na nebe soudobé architektury? "Když mu bylo dvacet tři let, přihlásil se na tamní výtvarnou akademii a po dokončení studia našel práci v ateliéru Lúcia Costy. Ten byl zaníceným obhájcem moderních směrů, které si z Evropy rychle razily cestu i na jihoamerický kontinent," říká odborník na Niemeyerovu tvorbu Damjan Prelovšek a autor fotografií na výstavě Niemeyerovy tvorby v Brně.
Výstava je souborem 40 fotografií staveb z města Brasilia. Byla vytvořena pro Národní galerii v Lublani, bylo ji možno vidět také v Národní galerii v Praze i v Muzeu architektury ve Vratislavi.
Až do 17. 12. 2010 výstavu hostí Galerie Sklepení v sídle Národního památkového ústavu, územního odborného pracoviště v Brně s adresou - náměstí Svobody 8, Brno. Otevřeno je ve středu od 10 do 18 hodin a od čtvrtka do soboty od 10 do 17 hodin. Plné vstupné pořídíte za 30 Kč, snížené za 10 Kč.
Katedrála - nejslavnější stavba Oscara Niemeyera
Šestnáct betonových pilířů připomíná vzepjaté ruce. Katedrála symbolizuje obrácený kalich, šestnáct betonových prohnutých žeber pak symbolizuje i trnovou korunu a vzepětí rukou. Příchod ke katedrále lemují sochy evangelistů. Prostor je pojme až dva tisíce lidí. Sednout si mohou do šedesáti dřevěných lavic. Nad hlavou se věřícím vznáší trojice andělů od sochaře Ceschiattiho. Katedrála se začala stavět v roce 1958, dokončena byla až mnohem později. Autorkou působivých vitráží, které dodávají stavbě styl je Marianne Perettiová. Niemeyer její práci ocenil. Podle něj dodala stavbě ještě zřejmější formu a podtrhla tak její výraz.