Článek
Norové si fjordu považují pro jeho čistý a ničím nerušený vzhled. Zelené stráně na pevnině se svažují až k moři, zatímco z jeho vod vystupuje spousta malých ostrovů lákajících návštěvníky k prozkoumání.
Po pobřeží jsou, ať již samostatně, nebo po skupinkách, roztroušena venkovská a rybářská stavení, velké i malé lodi proplouvající fjordem udávají jeho životu pomalý, jakoby líný rytmus. Bylo zřejmé, že spojnice obou břehů by tento kolorit neměla nikterak narušit.
Pod vodu ponořený tunel hlavnímu požadavku bez zbytku vyhovuje. Designéři zvažovali zpočátku dvě varianty. Podle té první by dvojice tubusů byla ukotvena k mořskému dnu a její existenci by při pohledu ze břehu ani z vody nic neprozrazovalo.
Druhá varianta, která se nakonec ukázala jako zajímavější, počítá naopak s tím, že dvojice tubusů bude v pravidelných intervalech připojena ke kruhovým pontonům volně plovoucím po hladině moře.
Tunel tak sice bude zanořen dostatečně hluboko pod hladinou, aby nepřekážel proplouvajícím lodím, ovšem ty budou mít díky pontonům o jeho poloze neustále přesný přehled.
Boční strany svrchu vegetací porostlých pontonů budou přitom v noci osvětleny, aby byly dobře vidět. Při pohledu z výšky tak bude jejich pás vypadat jako cesta z plochých oblázků přes potok. V noci se pak promění v řadu svítících prstenů.
Z návrhu podvodního tunelu není zatím zcela zřejmý jeho přesný režim provozu. Projekt však zjevně počítá s tím, že tubusy bude možné využít jak pro automobilovou dopravu, tak čistě jen pro pěší a cyklisty.
Napište nám
Postavili jste nový dům, rekonstruovali byt anebo máte hezky zařízenou zahradu a rádi byste se ostatním čtenářům pochlubili a inspirovali je?
Napište nám do redakce na adresu bydleni@novinky.cz, připojte pár průvodních vět a několik snímků vašeho díla.