Článek
První čerpací stanice na tzv. zelený vodík, tedy vodík vyráběný pomocí obnovitelné energie, by se v Itálii měla objevit už letos v létě. Ateliér Zaha Hadid Architects jejich vzhled navrhl pro energetickou společnost Nat Power.
Stanice budou určeny pro rekreační lodě, celkem by jich měla být rovná stovka. Předpokládá se, že budou rozmístěny ve 25 italských městech. Celkové náklady na zřízení stanic by měly dosáhnout výše 100 milionů eur (2,5 mld Kč).
Víte, co je zelený vodík?
Pojmem zelený vodík (někdy označovaný jen zkratkou GH2 či přesněji GH2) je nazýván vodík vyráběný elektrolýzou vody za použití obnovitelné elektrické energie. Tento výrobní postup je zdrojem výrazně menšího množství emisí skleníkových plynů než tradiční výroba z fosilních paliv.
Inspirováno přírodou
V současné době jsou známy pouze vizualizace budoucí podoby stanic. Každá by měla mít rozlohu 50 m2, přičemž budou vytvořeny z trojrozměrně tištěných betonových bloků. Nepřehlédnutelný vrstvený povrch rozčleněný do osmi polí je inspirován životem a tvary na mořském dně. A tak někomu může pohled na stanici evokovat zvrásnělý povrch skalnatého útvaru spadajícího do vody, jinému zase zvětšený detail schránky některého z měkkýšů.
Materiál stanic bude plně recyklovatelný, přičemž jednotlivé bloky budou smontované suchou cestou. Jak vysvětluje ředitel studia, samotné architektonické řešení jde ruku v ruce s cílem energetické společnosti chovat se odpovědně k životnímu prostředí.
Proto jejich návrh využívá nejnovější poznatky a technologie ve stavebnictví. Ať už jde o použití betonové směsi, jejíž výroba zanechává menší uhlíkovou stopu, nebo o samotný návrh stanic, jejichž strukturální pevnost je daná geometrickými tvary, nikoliv zesilováním kostry, a tudíž zbytečným zvyšováním množství použitého materiálu.
„Nabíjecí stanice jsou součástí snahy podpořit přijetí lodí poháněných zeleným vodíkem pro krátké výlety. Vodík lze použít k výrobě elektrické energie v palivovém článku, přičemž se uvolňuje pouze vodní pára a teplý vzduch – na rozdíl od znečišťujících spalovacích motorů,“ podotýká web Dezeen.