Hlavní obsah

Studenti navrhli nový typ přístřešku na železniční zastávky. Železnice je hodlá skutečně používat

Nový typ dřevěných přístřešků pro železniční zastávky umístěné v chráněných krajinných oblastech a rovněž všude tam, kde je vhodné zachovat přírodní ráz prostoru stanice, se rozhodla Správa železnic nechat navrhnout studenty Fakulty lesnické a dřevařské České zemědělské univerzity v Praze. Vyhlásila pro ně proto soutěž a nejlepší dílo hodlá skutečně používat.

Foto: Archiv Správy železnic

Správa železnic se rozhodla nechat navrhnout nový typizovaný přístřešek pro železniční zastávky studenty. Uspořádala pro ně proto soutěž

Článek

Správa železnic na konci března uzavřela soutěž o nejlepší návrh nových typizovaných dřevěných přístřešků na železniční stanice pro studenty lesnické a dřevařské fakulty při České zemědělské univerzitě v Praze a v poslední májový den představila veřejnosti všechny přijaté příspěvky i vítěze.

„Cílem soutěže bylo motivovat studenty, aby se aktivně zapojili do změny vnímání železnice a podpořili využití dřeva jako hlavního stavebního materiálu pro zastávky,“ uvádí Správa železnic.

Do soutěže se hlásily tříčlenné týmy, do nichž mohli být přizváni i studenti ze stavební fakulty ČVUT. Studenti ve svých pracích museli vyhovět zadání Správy. Především mělo jít o dřevostavbu s minimálním půdorysem 4 × 2 metry a pochozí výškou 2,5 metru. V přístřešku muselo být dostatek volného prostoru i pro osobu na invalidním vozíku. Uvnitř přístřešku pak nesměla chybět zamykatelná vitrína pro umístění informací pro cestující.

Navrhované přístřešky musely mít zadní stranu plnou, boční strany měly umožňovat cestujícím výhled na trať a přijíždějící vlaky. Přední strana mohla být zakrytá, ale tak, aby bylo možné pohodlně do čekárny vstoupit a zase vyjít.

Autoři návrhů měli rovněž počítat s tím, že jejich přístřešek bude stát v kterékoli části České republiky a proto musí umět odolat náročným povětrnostním vlivům, které lze očekávat například v horách nebo v chráněných lokalitách.

Přístřešek měl mít takovou podobu, aby jej bylo možné eventuálně rozšířit nebo několik modulů poskládat vedle sebe. Náklady na vybudování podle pravidel soutěže neměly překročit půl milionu korun.

První přístřešky vzniknou na Karlovarsku a na jižní Moravě

Odborná komise ocenila jako nejlepší návrh dřevěného přístřešku od trojice ve složení Alexandra Horáčková, Michaela Andrlová a Jan Rous. Členové vítězného týmu získali tříměsíční placenou stáž ve Správě železnic.

Jejich přístřešek se již připravuje k realizaci na Karlovarsku. Cenu náměstkyně generálního ředitele pro provozuschopnost Marcely Pernicové získal tým, jehož návrh bude Správa železnic připravovat na jižní Moravě.

Všechny soutěžní návrhy si veřejnost může prohlédnout až do konce dubna v informačním centru Správy železnic na pražském hlavním nádraží, které je umístěno ve spodní části odbavovací haly. Poté se přesunou do infocentra Správy železnic v Ústí nad Labem na hlavním nádraží. Naposledy budou k vidění na veletrhu Rail Business Days v Ostravě, jenž proběhne 5. – 7. června 2023.

Filmový Anakin Skywalker si koupil roztomilou chatu

Jak bydlí VIP

Na tomto domě musíte okna skutečně hledat. Přesto je plný světla

Tipy a trendy

Výběr článků

Načítám