Článek
Historik architektury Rostislav Švácha v jednom ze svých projevů o litomyšlské moderní architektuře přirovnal toto malebné město k zázraku.
Město je rozhodně významným bodem české polistopadové architektury a kvalitní architektonická tvorba se v něm rozvíjí dodnes.
V jistých ohledech tak Litomyšl, pyšnící se řadou mimořádně kvalitní soudobé architektury budované a propagované obcí, připomíná jen padesát kilometrů vzdálený Hradec Králové v dobách své největší slávy.
Někdejší starosta Litomyšle Miroslav Brýdl, stejně jako bývalý starosta Hradce Králové František Ulrich, měl ostatně jasnou vizi, kterou postupně uskutečňoval ve spolupráci s nejlepšími brněnskými a pražskými architekty. Jde o Viktora Rudiše a Martina Rudiše, Petra Hrůšu, Petra Pelčáka, Aleše Buriana, Gustava Křivinku, Zdeňku Vydrovou, Tomáše Rusína, Ivana Wahla, Mikuláše Hulce a v neposlední řadě i Josefa Pleskota, kterého dnes můžeme považovat za neoficiálního architekta Litomyšle.
Přesto se vedení města nepodařilo navzdory úsilí víc inspirovat a vyburcovat k obdobným, následováníhodným činům i soukromé stavebníky, kteří až na výjimky projekty svých rodinných domů svěřují bezvýznamným a neinvenčním projektantům.
Architektonické počiny města ale nenechaly chladnými manžele Brokešovy, kteří si koncem devadesátých let postavili podle projektu Martina Rudiše pozoruhodnou vilu.
V době vzniku vily měl už brněnský architekt a absolvent tamní fakulty architektury Martin Rudiš za sebou realizaci bytového domu A1 (se spoluautorem Viktorem Rudišem), za kterým o několik let později následovala výstavba podobného činžáku A4.
Byť jde o dva naprosto odlišné stavební typy - nájemní dům a vilu - oboje charakterizuje jednoduché pojetí a stejný způsob řešení dovnitř zapuštěných balkónů.
V případě vily ale architekt sáhl po přeci jen exkluzivnějších materiálech, než je omítané zdivo a dřevěná okna. Navrhl ji v neomítaném režném zdivu. Její velké žlutohnědé plochy tak skvěle kontrastují s černě lakovanými kovovými okny.
Středobodem vily s bazénem v suterénu a venkovním soláriem je velký obytný prostor, v podstatě hala s galerií, protínající dům přes obě nadzemní podlaží. Kolem ní architekt rozvinul jednotlivé místnosti, z nichž se skrz různě rafinované průhledy dá s přehledem sledovat dění uvnitř.
Součástí vily manželů Brokešových je samozřejmě zahrada dotvářející celý projekt.