Hlavní obsah

Stavení plné světla představuje kontrast mezi tradicí a budoucností

Novinky, Jitka Pálková

Autoři domu, který vyrostl na okraji městečka ve výběžku na severu naší země mezi Lužickými horami a oblastí Českosaského Švýcarska, se snažili vytvořit přesah mezi tradicí a budoucností a mezi městem a přírodou.

Foto: Věroslav Sixt

Prosklenému jižnímu štítu dominuje masivní krbové těleso obložené čedičem a balkon z dřevěných hranolů, osazený na přiznanou trámovou konstrukci.

Článek

Mladá rodina bydlela nedaleko a nechtěla radikálně měnit prostředí. „Tohle místo jsme si vybrali proto, že žijeme přímo ve městě, ale s hezkými výhledy na nezastavěnou krajinu a panorama Lužických hor, nechybí nám ani komunikace s okolím, ani patřičné soukromí,“ říká majitel domu při pohledu na rozlehlý svažitý pozemek nepravidelného tvaru.

Původní pole s mírným severním sklonem se postupně mění v členitou zahradu s pečlivě komponovanou skladbou. Najdeme tu skalku, vřesoviště, keře i vzrostlé stromy, připravuje se jezírko, dům obklopuje rovinatá plocha se šťavnatým trávníkem lákajícím děti i dospělé ke skotačení. Na severním okraji pozemku se ve stínu letitých kaštanů zjevují stará kamenná boží muka, která rodina převzala do péče a ochrany.

Foto: Věroslav Sixt

Pracovnu v přízemí odděluje prosklená stěna bez rámů, do níž jsou vsazeny dýhované dveře.

Dům na kříži

Dispozice ve tvaru kříže není dnes příliš obvyklá, v architektuře se však objevuje již ve starověku či v době románské. U našich hostitelů nemá symbolický, ale praktický význam.

Foto: Věroslav Sixt

Domy s velkým prosklením se potýkají s problémem zastínění.

„Stavbu jsme po mnoha úvahách, které braly v potaz komunikace, využití pozemku a nejlepší výhledy, nakonec umístili do přirozeného těžiště parcely, do průsečíku úhlopříček, a orientovali obytnou částí směrem k jihu, vstříc zvedajícímu se svahu. Tomuto konceptu bylo třeba uzpůsobit jak terénní úpravy, tak prostorové uspořádání,“ vysvětluje Radomír Grafek, autor projektu.

„Dalším přáním majitelů byl dům co nejvíce srostlý s místem, hodně prosvětlený, v přízemí velký otevřený obytný prostor se samostatnou jídelnou a pracovnou. Odtud vedla cesta ke klasické sedlové střeše a otevřenému křížovému půdorysu.“

Foto: Věroslav Sixt

Čtyři střešní okna spojená v jeden „čtyřlístek“ tvoří zajímavý architektonický prvek i při pohledu zvenčí.

Příroda uvnitř i venku

I když stavba využívá standardní technologie a moderní materiály, snažili se jak majitelé domu, tak autoři vyjádřit co největší sepětí s přírodou a kontext s okolím. Podlaha obývacího pokoje a pracovny přes prosklenou stěnu přímo přechází v terasu a trávník bez jediného schůdku. V jižním štítě tradiční tvar kontrastuje s moderními prvky.

Strmá střecha výrazně přesahuje před fasádu, jak bývalo u zdejších stavení zvykem, na pozadí prosklené stěny dominuje venkovní krb obložený štípaným čedičem, nad ním se mezi přiznanými trámy vznáší dřevěný balkon. Také v interiéru výrazně vyznívá přírodní dřevo a trámy ponechané v pohledu jako u starých chalup, zatímco dispozice a vybavení jsou zcela moderní.

Foto: Věroslav Sixt

Okenní čtyřlístek hezky vyniká při pohledu na dům z dálky.

 Zaujalo nás

Domy s velkým prosklením se potýkají s problémem zastínění. V tomto případě drahé venkovní kovové žaluzie nahrazují na míru vyrobené žaluzie z horizontálních dřevěných lamel, které vyšly levněji. Tyto posuvné stínicí panely se dobře hodí k moderní architektuře, přizpůsobené horskému prostředí.

Foto: Věroslav Sixt

V přízemí je spojitý prostor, částečně otevřený průhledem mezi stropními trámy do haly v podkroví. Krb v obývacím pokoji je symetrickou protiváhou venkovního krbu, má rovněž obložení ze štípaného čediče.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Zastavěná plocha: 307,3 m2 Užitná plocha: 463 m2 Konstrukce: betonové základové pasy, zdicí systém Porotherm, obvodové zdivo s kontaktním zateplením, železobetonové monolitické stropy, hambalkový tesařský dřevěný krov, střešní krytina falcovaný titanzinkový plech (Rheinzink) Výplně otvorů: okna, prosklené plochy a vchodové dveře hliníkové s izolačními dvojskly Vytápění: ústřední plynové, podlahové vytápění + radiátory

Článek připravila redakce časopisu RODINNÝ DŮM

O autorech

RADOMÍR GRAFEK (1970) Vystudoval Střední průmyslovou školu stavební v Liberci. V roce 1995 spolu se Zdeňkem Navrátilem založil ateliér RG projekt, zaměřený na kompletní zpracování dokumentace ve všech oblastech architektonické a designové tvorby.

ZDENĚK NAVRÁTIL (1973) Absolvent Střední průmyslové školy stavební v Liberci, partner RG projektu.

Související témata:

Výběr článků

Načítám