Článek
Loď třídy Kempenaar (délka mírně přesahuje 50 metrů) byla určena pro vnitrozemské plavby. Převážnou část jejího objemu zabíral zastřešený nákladní prostor, který se otevíral dvojicí vík zhruba uprostřed délky plavidla. Jinými slovy, základní podoba lodi v podstatě už dopředu vyhovovala záměru majitelů proměnit ji v hausbót.
Někdejší nákladní prostor architekti přetvořili a celý ho zateplili izolační pěnou. Také jej znovu zastřešili a v úrovni pod střechou vytvořili pás podlouhlých oken, která jsou hlavním zdrojem přirozeného denního osvětlení interiéru.
Klasická lodní kruhová okna, umístěná níže v bocích lodi, blíže hladině, tvoří jen doplňkové otevření stěn interiéru. Samotná střecha je pak na několika místech otevřena světlíky, čímž je osvětlena například centrální chodba.
Zařízení lodního příbytku architekti rozhodně nepojali v předpokládatelném klasickém „námořnickém” stylu, ale navrhli interiér, který se minimálně ve společných prostorách velice blíží zařízení moderního rodinného domu.
K vytápění například slouží topení pod podlahou z leštěného betonu, připojené k tepelnému čerpadlu vzduch/voda. Elektřinu by obyvatelé lodi měli v budoucnu získávat prostřednictvím solárních panelů, které jsou plánované na „střechu”. Původní okna s jednovrstvým zasklením byla kvůli lepší izolaci nahrazena novými s dvojitými skly.
Nejblíže se lodnickému žánru logicky blíží pokoje dětí, které jsou záměrně navrženy jako kajuty pasažérů.
Obecně je však vzhled interiéru sjednocen čistě bílou výmalbou, která celý prostor s výškou stropu 4,5 metru ještě více opticky zvětšuje a ještě více podporuje pocit vzdušnosti.
Bílou barvu pak doplňuje velké množství dřevěných prvků s přírodním povrchem, na kterém je všude ponechána výrazná kresba. Jsou tak na některých místech řešeny podlahy, schody, posuvné dveře atd.
Posledním materiálem, který zvolenou paletu doplňuje, je detail z antracitově černého kovu. Je tak řešeno zábradlí, žebříky a také četné kusy nábytku.
Centrální část lodi zůstala nezastřešená zhruba v místech, kde se dříve otevíral nákladový prostor, a vznikla zde terasa. Protože je loď stále schopna plavby (zadáním klienta bylo „vytvoření domu na lodi”), zachovali architekti kapitánský můstek. Navzdory dvojici černě polstrovaných lavic je právě tato místnost jedinou, která si ponechala svůj nepopiratelně lodní vzhled.
Napište nám
Postavili jste nový dům, rekonstruovali byt anebo máte hezky zařízenou zahradu a rádi byste se ostatním čtenářům pochlubili a inspirovali je?
Napište nám do redakce na adresu bydleni@novinky.cz, připojte pár průvodních vět a několik snímků vašeho díla.