Článek
Pražský dopravní podnik na podzim roku 2022 vyhlásil veřejnou soutěž na graficko-výtvarné řešení interiéru stanice metra Českomoravská, přičemž organizaci si vzal pod palec Czechdesign. Do klání se přihlásilo 43 týmů, přičemž v každém měl být zastoupen nejenom architekt, ale i výtvarník. Porota z nich vybrala devět finalistů a ty vyzvala k předložení výtvarných návrhů. DPP hodlá na základě výsledků soutěže letos pokračovat vyhlášením veřejné zakázky na zhotovitele rekonstrukce stanice Českomoravská.
Výtvarné řešení vnitřku stanice
Zadáním soutěže bylo vytvořit návrh graficko-výtvarného řešení interiéru stanice, především design skleněných obkladů stěn za kolejištěm a ve vstupním vestibulu a zvolit barevnost smaltovaných obkladů na nástupišti a v eskalátorovém tunelu, uvádí dopravní podnik. Sklo ve spojení se smaltem má několik výhod. Předně se snadno udržují a v neposlední řadě se právě sklo objevuje hned v několika stanicích trasy B, např. na Karlově náměstí nebo na Náměstí Republiky.
Proč už ne keramické obklady
Původní keramické obklady se během provozu stanice metra ukázaly jako ne úplně šťastné řešení. Keramika v kontaktu s vodou z průsaků mění své rozměry a přestává tak fungovat nosný systém, jehož části nelze vyměňovat bez poškození.
Studenti navrhli nový typ přístřešku na železniční zastávky. Železnice je hodlá skutečně používat
Trojice nejlepších návrhů
Vítězi soutěže se stali designér a umělecký ředitel společnosti Lasvit Maxim Velčovský a architekt Vítězslav Danda z edit! architects. Na druhém místě se umístil tříčlenný tým architektky Kristiny Magasanikové a výtvarníků Venduly Chalánkové a Richarda Loskota, třetí příčku obsadil tým výtvarníka Dušana Záhoranského, architekta Juraje Biroše a grafického designéra publikum.design. Vítěz soutěže dostal odměnu 150 tisíc korun, autorský tým, který se umístil na druhém místě, odměnu 120 tisíc korun a na třetím místě pak 80 tisíc korun. Ostatní vyzvané týmy dostaly tzv. skicovné, každý ve výši 50 tisíc korun.
Vítězný návrh
Skleněný rastr ve vítězném návrhu zachycuje hlavní aspekty stanice metra jako takové - ruch, pohyb a cestování. Rastr svým způsobem vychází ze současného keramického obkladu a jeho struktury, zrnitosti a neutrálnosti. Mezi dvojicí skel je zachycen vzduch, který proudí celým systémem metra a je svým způsobem neviditelnou a neoddělitelnou součástí podzemního systému cestování.
„K redesignu Českomoravské jsme přistoupili v kontextu nových změn celé oblasti a kontextu celé linky B, kde jednotlivé stanice sjednocují určité přístupy, tvary pilířů, struktury a rastry. Snažili jsme se tedy spíše o evoluci než revoluci,“ popisuje Maxim Velčovský a dodává: „Rastr je způsoben spojením a stavením dvou skleněných ploch, mezi nimiž zůstanou zachyceny bublinky. Každé sklo tedy vytváří unikátní rastr, ale zároveň je možné jej jednoduše replikovat. Rastr skla zároveň lépe absorbuje potenciální optické poškození a poškrábání.“
Porota vítězné řešení shrnula jako nápadité, minimalistické, pokorné a realizovatelné. Návrh ocenila jako vizuálně čistý a díky specifickému detailu působící neokázale, ale zároveň dostatečně výrazně.
Nástupiště zasypeme a vytvoříme místo setkávání. Architekt představil plány s terminálem Černý Most
„Zaujal nás technický a technologický aspekt výroby skleněných desek a jejich aplikace na interiér dané stanice metra. Ve výsledné vizualitě bude nová stanice Českomoravská skleněná a plná bublinek, na které můžeme pohlížet jak čistě esteticky, tak v environmentálních souvislostech významů vody a vzduchu ve vztahu k našim životům, průmyslové výrobě i péči o životní prostředí kolem nás,“ hodnotí vítězný návrh Tomáš Vaněk, výtvarník a vedoucí ateliéru AVU, který zasedl v nezávislé části poroty soutěže.
Stanice Českomoravská je zasazena do geologicky složitého prostředí se spodními vodami s agresivním složením. To klade velké nároky jak na materiály v jejím interiéru použité, tak na jejího provozovatele, který musí zajišťovat její údržbu. „Přestože bychom za jiné situace asi podpořili odvážnější výtvarné i technologické řešení, případně se přimlouvali za precizní navrácení do původního stavu, v dané situaci je vítězný návrh optimálním kompromisem mezi historií místa, jeho kontextem a novým přístupem k věci,“ přidal další důvod, proč se porota rozhodla pro vítězný návrh, člen poroty s poradním právem Vladimír Brož vystupující pod uměleckým jménem Vladimir 518.
Pražský dopravní podnik předpokládá, že práce na rekonstrukci stanice Českomoravská by měly být zahájeny ve druhé polovině roku 2024.
Finalisté soutěže
1. místo: Velčovský + edit! architects (Maxim Velčovský – designér, Vítězslav Danda, edit! architects – architekt)
2. místo: Loskot + Magasanikova + Chalánková (Richard Loskot – výtvarník a architekt, Kristina Magasanikova – architektka, Vendula Chalánková – výtvarnice)
3. místo: Záhoranský + Biroš + publikum.design (Dušan Záhoranský – výtvarník, Juraj Biroš – architekt, publikum.design – grafický designér)
Ostatní, abecedně:
- Chochola + Hrdý (Matyáš Chochola – umělec, Pavel Hrdý – architekt)
- Nicolai + fbcc architecture (Carsten Nicolai – výtvarník a hudebník, fbcc architecture – architekt)
- Qubus + Buranovský + Petr Stolín Architekt (Qubus – designér, Matúš Buranovský – výtvarník, Petr Stolín Architekt – architekt)
- Vajd + Objektor Architekti + Svobodová (Aleksandra Vajd – výtvarnice, Objektor Architekti – architekt, Adéla Svobodová – grafická designérka)
- Vlček + Robust architekti + Krejčí (Daniel Vlček – výtvarník, Robust architekti – architekt, Jakub Krejčí – AV media)
- Zdvořák + Šimek (Jan Zdvořák – výtvarník, Vít Šimek – architekt)