Článek
Architekt Otakar Novotný, který se ve druhé polovině dvacátých let vrátil k cihelné architektuře, charakteristické pro jeho tvorbu přelomu prvního a druhého desetiletí, pojal stavbu jako jasnou sestavu kubických prvků, s režnými stěnami zpestřenými jen okenními otvory.
Strana vily obrácená do ulice byla původně rozdělena na nižší vstupní část, obsahující hloubkově umístěný ateliér (který je dnes zvýšený o jedno podlaží) a ustupující vyšší obytnou část, jak ostatně dokládají i tehdejší snímky.
Stavbu ozvláštňuje vysoký schodišťový výstupek. Vnitřní řešení stavby se ve zvýšeném přízemí odvíjí okolo centrální předsíně, která po pravé straně ústila do kuchyně a obývacího pokoje.
Směrem do zahrady následovala za předsíní krytá lodžie, ze které vedlo do zahrady boční schodiště.
V patře byly ze střední chodby přístupné ložnice rodičů, synů i dcery, obrácené na zahradní slunnou stranu. Suterén obsahoval kromě provozního zázemí i malý domovnický byt. Architekt Otakar Novotný navrhl také řešení okrasné zahrady.
Po smrti slavného umělce Václava Špály zdědila dům manželka Jana, dcera Eva a synové Jiří a Jan. Vila dodnes patří k nejkrásnějším pražským stavbám.