Článek
Rodinný dům Koplíkových se nachází v jižní části katastrálního území Brno-Žabovřesky. V lokalitě působil architekt Bohuslav Fuchs, který v ní realizoval několik domů, předně i svůj vlastní rodinný dům. Vilu manželů Koplíkových navrhl v roce 1928.
Stavba byla kolaudována v srpnu roku 1929. Dvojdům je komponovaný ze dvou téměř identických, navzájem posunutých hmot na půdorysu písmene L. Druhý sousední dům investor později odprodal.
V průběhu užívání vily byly provedeny některé úpravy, například přístavba garáže k východní fasádě domu, přesto je původní architektonické a dispoziční řešení stavby v podstatě neporušené.
Dvojbytový rodinný dům v Brně vyniká elegantními nautickými prvky
Severní strana vily je členěna výrazným výstupkem, který obsahuje příslušenství domu s drobnými okny. Ustupující část fasády je zvýrazněna typickými sklobetonovými pásy vnitřního schodiště a předloženým venkovním schodištěm vedoucím do zahrady. Rytmizované střídání velikostí a podob okenních otvorů vilu výtvarně zpestřuje.
V interiéru zaujme především kontinuální obytný prostor přímo propojený se schodištěm a dělený prosklenou příčkou s posuvnými dveřmi. Původně byl dům vybaven vestavěným nábytkem v různém materiálovém a barevném provedení podle charakteru místnosti. V obytném prostoru byla užita vysoce lesklá ebenová dýha, v ložnicích dubová a šatně dominoval bílý lak.
Vlastní dům architekta Eduarda Žáčka je jeho vrcholným dílem
Obklady stěn příslušenství byly provedeny z bílého opaxitového neprůhledného skla. Z originálního vybavení se však zachovaly jen zbytky.
Záměrem renovace, navržené architektem Jaromírem Sedlákem a realizované v letech 2006 až 2009, bylo zachování původní atmosféry domu včetně zajištění většiny dochovaných originálních prvků a detailů. Technické vybavení domu bylo přizpůsobeno současným požadavkům s minimálními zásahy do konstrukcí a dispozice. Barevné řešení exteriéru domu vychází z dochované autentické barevnosti a ze srovnání s jinými realizacemi architekta Bohuslava Fuchse.
Solitérní vila Himmelreich je poctivou stavbou, která si zachovala půvab po desetiletí
Interiér hodně zpestřily sádrové broušené omítky s barevnými nátěry
Kolorit interiéru odpovídal funkcionalistickému pojetí v duchu nizozemského neoplasticismu – hnutí De Stijl – a německého Bauhausu. Základní barvy (červená xylolitová podlaha, žlutá a modrá výmalba) byly užity především na schodišti v kombinaci se světle šedou, zatímco v obytných místnostech se uplatňovala převážně světle zelená výmalba v souladu s dobovým názorem na psychofyzické působení barvy.
Barevnost také odrážela měnící se intenzitu osvětlení v jednotlivých prostorách v závislosti na světových stranách a proporci oken. Osluněné prostory byly vymalovány studenými odstíny, prostory orientované k severu pak výraznými teplými barvami.
Zdroj: Slavné brněnské vily, Jaromír Sedlák