Hlavní obsah

Rodinný dům typu V z Šumperka skvěle reprezentuje bruselský styl

Novinky, Text: Martina Mertová, editace: tnk

Stav soukromé bytové výstavby v tehdejším Československu byl v 70. letech špatný. Lidé ale toužili po vlastním bydlení, což popíralo tehdejší kolektivistickou filozofii. Takže když se objevily domy typu Šumperák od projektanta Josefa Vaňka, brzy začaly vznikat v masovém měřítku.

Foto: Pavel Zatloukal, Slavné vily Olomouckého kraje

Dům s adresou: Terezínská 3, Šumperk

Článek

Rodinné domy se stavěly hlavně svépomocí, která by ale bez kvalitní plánové dokumentace nutně vedla k amatérství. Proto stavebníci a stavitelé v jedné osobě slepě navazovali na stereotypy první poloviny 20. století.

Od sklonku padesátých let se však objevil nový módní styl, který se podle úspěšné účasti ČSSR na Expu´58 v Bruselu začal nazývat bruselský. Ten si brzy oblíbila široká veřejnost, a to včetně oficiálních kruhů. Odrazil se i v podobě rodinných domů. Například právě v tvorbě šumperského projektanta Josefa Vaňka.

Foto: Archiv publikace Slavné vily Olomouckého kraje

Tzv. Šumperáků vzniklo v někdejším Československu mnoho.

Vaněk v polovině 60. let rozpracovával plány domů včetně konstrukčních a dekorativních detailů. Společný jim byl průběžný balkon obrácený k veřejnému prostranství, který od interiéru dělila skleněná stěna a charakteristické, všudypřítomné motivy šikmin.

Foto: Archiv publikace Slavné vily Olomouckého kraje

Z boku stavby nechyběly kdysi hodně trendy luxfery.

Po postavení prvních dvou staveb v Šumperku je „ideální typ rodinné vilky“ popularizován i v celostátním tisku a projektant byl brzy doslova zavalen požadavky stavebníků. K začátku osmdesátých let už bylo postaveno na dva tisíce domů a zájem o ně stále neopadával. Lidé na nich obdivovali moderní řešení i úspornost.

Foto: Archiv publikace Slavné vily Olomouckého kraje

Nákresy prozrazují uspořádání místností v domech.

Nebyl rozdíl mezi stavbami ve městech a na venkově, kde měly domy stejnou, ne-li ještě větší oblibu. I přes narůstající zájem o estetiku 60. a 70. let a návrat některých tvarů v současné tvorbě je ale faktem, že vesnice a okraje center historických měst byly hromadnou výstavbou lidové vilky typu V často negativně ovlivněny.

Může se vám hodit na Seznamu:

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám