Článek
Nedaleko Netolic začal Vilém z Rožmberka od roku 1581 budovat areál renesanční vily – jedné z prvních staveb toho typu v Čechách. Po vyhloubení základů začala probíhat vlastní stavba.
Vilém stavbu svěřil svému dvornímu architektovi Baldassarovi Maggimu. Symetrický areál obdélného půdorysu ohraničovala ze tří stran zeď s vestavěnými domky. Na jižní straně uzavíralo areál hospodářské křídlo s kaplí.
Iluzivní malba klame návštěvníkovo oko
Uvnitř areálu se nacházel obdélníkový ostrov obehnaný vodním příkopem, do jehož přední části Maggi umístil patrovou vilu s průčelími zdobenými iluzivní - tzv. chiaroscurovou malbou (za použití odstínů jedné barvy došlo k vytvoření dojmu trojrozměrnosti).
Vilu dotvářela zahrada rozčleněná do pravoúhlých záhonů a vybavená fontánami a jinými vodními díly.
Představu o celém areálu poskytuje veduta (ta je věcným zachycením podoby stavby) od malíře Jindřicha de Verle.
V každém podlaží vily tvoří ústřední prostor vstupní hala, kterou ze tří stran obklopují další prostory. Na výzdobě interiéru se podílel štukatér Antonio Melana i malíř Georg Widman. Malířovým dílem je například výmalba vstupního sálu s loveckými výjevy na klenbách a figurami různých zvířat v lunetových výsečích.
Oba uvedení umělci se podepsali i na výzdobě interiéru kaple. V ní se ukrývá jeden z mála skutečných interiérů české renesance.
Západní část prvního patra zaujímá Zlatý sál, jehož klenbu, bohatě vyzdobily štukatury (plastické reliéfní dekorace).
Na Zlatý sál navazovaly Zlatý pokoj a ložnice. Do opačné severovýchodní části architekt umístil tzv. Bílý pokoj, Modrý pokoj a Zelenou komoru - ta sloužila Vilémově čtvrté manželce Polyxeně z Pernštejna.