Článek
Byt o velikosti 160 m2 je ve čtvrtém podlaží sto let starého domu v istanbulské čtvrti Taksim. Jeho předchozí majitelé vyměňovali v průběhu času to i ono, až vznikl nepěkný mix všech možných stylů.
Klienti i architekti se proto prakticky okamžitě shodli, že jediné správné řešení bude odstranit všechen nanesený balast a navrátit byt do jeho původní podoby a krásy.
Znamenalo to například odstranit nové hliníkové radiátory a dohledat a nahradit je starými litinovými kusy, hezky restaurovanými a natřenými na bílo. Stejné to bylo s okny. Plastová okna se prostě do daného prostoru nehodila, a tak je architekti opět nechali odstranit a nahradili je dřevěnými, v původním stylu.
Zachované zůstaly naopak dřevěné podlahy, které se klientům od prvního okamžiku velice zalíbily. Stačilo je přebrousit a obnovit, i s tím, že ne všude byly úplně perfektní, ale jejich stav naopak dodává interiéru onen historizující nádech.
Zvláštní kapitolou jsou nádherné štuky prakticky na všech stěnách. Majitelé se do nich tak zamilovali, že s několika málo výjimkami zcela odmítli myšlenku, že by na zdech nechali rozvěsit větší počet obrazů.
Jedinou výjimkou je dvojice velkých portrétů v obývacím pokoji a řada malých portrétů v ložnici. Všechny jsou dílem malířky Berenice Bellové. To podle nich dostal projekt název Bell House.
Ne všude se původní štuky zachovaly, a tak bylo potřeba na některých místech vytvořit kopie a takto nově vytvořené odlitky doplnit tam, kde chyběly.
Právě kvůli štukům na zdech chybí v kuchyni i tradiční horní skříňky, protože by se tím zakryly zdi. Veškeré úložné prostory jsou pouze ve spodních skříňkách. Ty jsou dřevěné, natřené na bílo a na jejich dvířkách se opakují lišty korespondující se štuky na stěnách.
Dominantou kuchyně je velký sporák odpovídající potřebám anglického způsobu vaření. Doplňuje jej hluboký dřez. Nad pracovními plochami i nad centrálním ostrůvkem v kuchyni jsou zavěšena svítidla od Castiglioniho, která si majitelé bytu natolik oblíbili, že je po „hrstech“ uplatnili i v dalších místnostech.
Jak architekti vysvětlují, snažili se vyhovět základnímu přístupu svých klientů, jejž lze zhruba vyjádřit větou: „Když se mi něco líbí a mám pocit, že to je správné řešení, prostě se toho držím.“
I z toho důvodu je v interiéru bytu bohatě zastoupen mramor. V tureckém prostředí jde o poměrně běžný druh kamene. Tento má nenápadné šedavé žilkování. Takovýto druh mramoru bývá často viděn v tureckých lázních nebo na hřbitovech.
„Trvalo nám několik dní, než jsme našli ten nejběžnější druh, s kouřovým, nepravidelným vzorem, který se už nezpracovává, ale stále jej ještě lze vídat ve stoletých istanbulských domech,“ popisují architekti svůj úkol.
Kromě zmíněného typu mramoru pak v interiéru použili ještě obklady v odstínu beige, a to v hlavní koupelně, a také břidlici, jíž je obložena koupelna pro hosty.
Další velkou kapitolou, na niž se architekti zaměřili, byly dveře. Také ty předchozí majitelé modernizovali, a tak bylo opět potřeba nové dveře odstranit, najít staré dřevěné zárubně a ty vsadit do dveřních otvorů. Křídla ovšem již nepoužili. Ze vstupní haly je tak hezky vidět po celém bytě, ale přitom jsou jednotlivé místnosti od sebe přirozeně odděleny.
Napište nám
Postavili jste nový dům, rekonstruovali byt anebo máte hezky zařízenou zahradu a rádi byste se ostatním čtenářům pochlubili a inspirovali je?
Napište nám do redakce na adresu bydleni@novinky.cz, připojte pár průvodních vět a několik snímků vašeho díla.