Článek
V centru Prahy, v těsném sousedství Masarykova nádraží, a přesto tak trochu pozapomenutá, nevzhledná a pomalovaná graffiti. Bývalá poštovská budova se má však brzy proměnit téměř k nepoznání. Jako budoucí „Office Hybernská“ získá novou podobu i využití a promění podobu zdejšího veřejného prostranství.
Návrh nové budovy vypracoval Jakub Klaška, který uspěl v architektonické soutěži, do níž se zapojilo sedm studií. „Byl řadu let součástí týmu Zaha Hadid Architects, podílel se na budově ‚Masaryčky‘ a toto území důvěrně zná,“ představuje Klašku obchodní ředitel developerské společnosti Pavel Streblov.
Jeho návrh podle něj velmi dobře navazuje na existující okolní zástavbu. Zaujal také designovým ztvárněním a v neposlední řadě promyšleným propojením starých a nových prvků.
Čtyři nová podlaží
Celý objekt bývalé pobočky pošty a depa zabírá plochu okolo 1600 m2 a skládá se ze dvou částí – historické budovy a novější, avšak necitlivě řešené přístavby, která půjde pryč.
„Svým způsobem chceme zpátky navrátit důležitost té historické části, plánujeme ji očistit od nánosů, které tu po desetiletí vznikaly, ať už provozem, nebo necitlivými vstupy do objektu,“ potvrzuje architekt, který pracovně pendluje mezi Prahou a Londýnem.
Nad současná tři nadzemní podlaží, ve kterých se dnes nacházejí třeba kanceláře, kreativní ateliéry či taneční škola, plánuje postavit moderní čtyřpodlažní nástavbu. Svou výškou se vyrovná protější budově. „Celý architektonický koncept spočívá v prorůstání nového a starého,“ přibližuje architekt svůj záměr syntézy a organického propojení.
„Ta témata, která máme odpozorovaná na staré budově, jako jsou římsy a hloubky fasádních struktur, přenášíme do moderního tvarosloví, do toho nového návrhu,“ dodává architekt ze studia Klaska Ltd.
Masaryčka: Vybrat správnou zlatou byl oříšek
Prosklený parter
Při povídání o budoucí svébytné budově se jdeme podívat i dovnitř té stávající a ukazujeme si další prvek, který v ní bude hrát důležitou roli.
„Nyní se nacházíme v prostoru bývalé balíkovny, která je v přístavbě k historické budově,“ dívá se kolem sebe. „To, co vidíte za námi, ony klenuté oblouky, ty se potom stanou hlavním organizačním prvkem celého parteru,“ prozrazuje.
Ten bude transparentní, skrze skleněné přízemí bude možné vidět z Hybernské ulice až na nástupiště nádraží a průhled budou rámovat právě zmiňované původní oblouky, očištěné od výplní.
A k čemu bude nová budova sloužit? Nabídne velkorysou přízemní kavárnu, coworkingové prostory a kancelářské prostory s privátními terasami a společnou komunitní zahradou. Hrubá podlažní plocha budovy bude okolo 7300 m2. Výše investice se má pohybovat kolem částky půl miliardy korun.
Začátek stavby je plánovaný na druhou polovinu příštího roku. Hotovo by mohlo být v roce 2027, kdy by měla finišovat i přestavba celého Masarykova nádraží. Ta začala letos v lednu.
Nejvýraznějším architektonickým prvkem zde bude platforma pro pěší nad celým kolejištěm. Umožní nejen propojení Florence se zmiňovanou Hybernskou ulicí a Masarykova s Hlavním nádražím, ale i přístup k budově „Masaryčka“, která byla dokončena koncem roku 2023.