Článek
„Využití bude víceúčelové, na části plochy představíme propracovaný projekt takzvaných micro-apartments v podobě, jaká zatím v Česku není k vidění,“ uvedl Milorad Miško Miškovič, zakladatel společnosti Karlin Port Real Estate, která objekt ve spolupráci s investiční skupinou Aristo koupila. Odhaduje, že přeměna památkově chráněné budovy spolyká okolo 700 milionů korun.
„Po dlouhých a spletitých jednáních se nám budovu podařilo odkoupit od předchozího vlastníka, a jak je z jejího stavu patrné, bylo to takzvaně za pět minut dvanáct. Stav je skutečně žalostný, ale díky naší výjimečné zkušenosti z revitalizace jak Karlína, Libně anebo Smíchova věříme, že z tohoto projektu uděláme architektonický skvost, doslova perlu moderní architektury hlavního města Prahy,“ ujišťuje.
Jako velice pozitivní vnímá změnu vlastníka místostarosta Prahy 2 Jan Recman (ODS). „Budeme mít konečně partnera, se kterým budeme moci záchranu této nemovité kulturní památky řešit,“ reagoval pro Novinky s tím, že prioritou je záchrana budovy.
Proměna Masaryčky pokračuje: Z bývalé pošty budou moderní kanceláře a prosklená kavárna
„Chceme ve věci postupovat aktivně a pomoci renovaci, a proto jsme si na tento týden dohodli s novými vlastníky jednání, na kterém budeme řešit, jakým způsobem přistoupí k záchraně nádraží, jaké plánují kroky k zabezpečení budovy, a to nejen ve vztahu k památkové ochraně, ale také k zajištění bezpečnosti nejbližšího okolí,“ pokračoval. Obec se chce samozřejmě také seznámit se stavebním záměrem a plány na další využití.
Záchranu a dostavbu další části Miškovič svěřil studiu Archina Design architekta Iva Nahálky, se kterým spolupracoval v letech 1998 a 2000 na dvou administrativních projektech v Karlíně.
„Na přípravě a technické prověrce projektu již přes rok a půl spolupracujeme s architektem Nahálkou a jeho týmem, kteří se na záchranu historických budov specializují,“ přiblížil.
170 mikrobytů a ateliérů
Záměrem je starou a novou budovu propojit a vytvořit průchod z ulice do zadní části. Návrh počítá přibližně se 170 mikrobyty a ateliéry o ploše mezi 20 až 43 metry čtverečními, přičemž většina jednotek nepřesáhne 25 metrů. V plánu je přízemní promenáda s obchody a službami v parteru, v podzemí nebudou chybět garážová stání.
Koncept mikrobytů podle Miškoviče přináší mnohem víc než bydlení na úsporné ploše. „O komfort života bude postaráno s využitím novodobých trendů. Zajímavostí je, že i když lidé budou bydlet takzvaně ve svém, v mnoha ohledech se bude komplex chovat jako luxusní hotel,“ popsal. Budoucí majitelé najdou uvnitř řadu služeb, mezi nimi sdílené prostory, třeba prádelnu, tělocvičnu nebo společenský prostor.
Společnost plánuje podobné projekty na pražském Smíchově, v Karlíně, na Letné a v Michli. Celkově má jít přibližně o 1500 malometrážních jednotek.
Secesní budova vyrostla v letech 1904 až 1905 podle projektu Antonína Balšánka, spoluautora Obecního domu v Praze 1. Vlaky na místě přestaly zastavovat v 60. letech. Nádraží není možné obnovit kvůli nevyhovujícím technickým parametrům. Metropole původního majitele několikrát pokutovala, zahájila kroky k vyvlastnění. Bez úspěchu.
České dráhy budovu s okolím prodaly v roce 2007 firmě TIP Estate, která rok na to nelegálně vykácela okolní stromy a zbourala hrázděnou čekárnu. Roku 2014 byla zrušena výhybna.
Potíže s předchozím vlastníkem
O koupi se zajímalo několik subjektů, v plánu bylo multikulturní centrum s knihkupectvím, kavárnami, galerií, barem či kinosálem nebo umístění Slovanské epopeje Alfonse Muchy.
V polovině října 2020 bylo oznámeno, že nádraží se začala propadat střecha. Praha 2 podala kvůli špatnému stavu nádraží trestní oznámení na soukromého vlastníka, kterého podezírala z obecného ohrožení. Stavební úřad Prahy 2 vlastníkovi mimo jiné nařídil zajistit dům proti klimatickým vlivům, zejména zakrýt střechu.
V roce 2021 vedení Prahy jednalo s vlastníkem o možnosti památkově chráněnou budovu vyměnit za městské pozemky v Dolních Počernicích určené ke stavbě rodinných domů. Soudní exekutor týž rok uvalil exekuci na chátrající budovu kvůli tomu, že majitelé opakovaně neumožnili pracovníkům stavebního úřadu Prahy 2 provést kontrolu.