Hlavní obsah

Povedený homestaging se vyplatí, umožní prodat nemovitost za vyšší cenu

Novinky, nes

Homestagingové služby u nás nabízí značný počet společností. Některé realitní kanceláře s nimi pravidelně spolupracují, mnoho jich však význam profesionálního homestagingu stále ještě neumí docenit. Výsledkem je, že nemovitosti svých klientů pak prodávají za nižší částky, než by bylo možné. Na homestagingovou firmu se přitom může obrátit i soukromý prodejce, bez ohledu na to, jak bude chtít dál svou nemovitost prodávat.

Foto: archiv Residence Visage

Dětský pokoj před zásahem homestagera je čistý, hezky uklizený, působí zabydleně. To je ale právě chyba. Homestager musí pokojík více odosobnit.

Článek

Slovo homestaging pochází z angličtiny a je spojením slova home (domov) a stage (scéna). Volně vysvětleno se tento obor zabývá přípravou a úpravou nemovitostí tak, aby po celou dobu prodeje působily na potenciální zájemce tím nejlepším dojmem.

Homestager však není bytový designér, jak si mnoho jejich klientů zpočátku myslí. „Lidé si většinou představují, že k nim přijde domů, hezky upraví byt, nafotí jej a byt se pak prodá. Ale to je velice zjednodušené. Homestaging je svým charakterem ryzí marketing. Vizuální část je jen jednou složkou.

Foto: Jakub Houfek

Tentýž dětský pokoj po zásahu homestagera.

Neméně důležitá je promyšlená strategie a zacílení na potenciálního kupce. V širším měřítku lze do homestagingu zahrnout i posouzení úprav technického stavu nemovitosti, zhodnocení toho, co se vyplatí měnit a opravovat, aby bylo možné ji výhodněji prodat,“ vysvětluje Libor Nedvídek, realitní makléř Ponte reality a zároveň fotograf nemovitostí.

Právě homestager odhaduje cílovou skupinu ve spolupráci s makléřem, ale pokud je osloven klientem přímo, měl by to zvládnout i sám. Správně zvolená „cílovka” je potom klíčem k volbě úprav a tím i k úspěchu prodeje.

Jak probíhá jednání s homestagerem

Existují dva hlavní typy homestagingu. Jinak se upravují nezařízené nemovitosti a jinak ty, které prodejce nabízí včetně zařízení.

V případě nezařízených interiérů homestager posoudí celkový stav a vzhled nemovitosti a následné úpravy včetně zapůjčení chybějícího vybavení, které v nemovitosti obvykle zůstává až do jejího prodeje.

U zařízených nemovitostí přijde homestager na návštěvu, často s realitním makléřem, a proberou s klientem, jaké jsou možnosti prodeje jeho nemovitosti. Zjistí se, zda může klient byt či dům opustit, kolik by bylo vhodné investovat a jaké jsou aktuální možnosti klienta.

Někdy totiž homestaging platí makléř, někdy se na něm alespoň částečně podílí. Dohaduje se rovněž, které úpravy zvládne zařídit klient sám vlastními silami.

Foto: Archiv Ukázkový domov

Interiér kuchyně před a po zásahu homestagera se nemusí lišit pokaždé dramaticky. Homestager však doladí právě ty detaily, které nezkušený člověk přehlédne. A´t je to odpadkový koš v koutě, smutně prázdný jídelní stůl, nebo nedostatek světla na snímku.

Poté se dohaduje rozsah potřebných úprav. „Někdy stačí jen ústní instruktáž, to je nejjednodušší a také nejlevnější varianta u nemovitostí, které jsou v ideálním stavu. Při potřebě rozsáhlejších úprav si homestager s klientem dohodnou, které úpravy kdo zajistí, někdy homestager zařizuje vše zcela sám, tedy i úklid, opravy apod.,“ vysvětluje Pavlína Glacnerová, majitelka homestagingové společnosti Ukázkový domov.

Pokud klient v bytě či domě bydlí až do okamžiku prodeje, obdrží rady, co a jak má zařídit, aby se u něj zájemci o koupi při osobní prohlídce cítili příjemně. Základními pilíři jsou teplo, světlo, vůně, pořádek a čistota.

„Makléřům může homestager někdy pomoci i v komunikačním smyslu. Pro obě strany je nepříjemné dirigovat klienta, aby si svůj domov provoněl, nebo aby si uklidil své osobní věci. Homestager je ale právě za tyto rady a pokyny placený,“ poznamenává Libor Nedvídek.

Homestager často úzce spolupracuje s fotografem, který se specializuje na focení nemovitostí a interiérů. Homestager fotografovi připraví scénu a pomáhá upravit detaily, jako je třeba pozice křesílka nebo vázičky na skříňce, aby byla kompozice snímku dokonalá.

Zlatým pravidlem je uměřenost

Prodávaný i pronajímaný byt či dům by měl být zařízen podobně, jako hotelový pokoj, tedy hlavně bez veškerých zbytečných věcí a předmětů osobní potřeby. Podobně jako host v něm, ani zájemce netouží vidět stopy po předchozích obyvatelích.

Homestageři tuto část své práce nazývají odosobnění. Důležité je však stále myslet na cílovou skupinu zájemců a neopomenout ani exteriér či vstupní část.

Foto: Libor Nedvídek

Pro zvýšení zájmu kupců se upravuje i vzhled prázdných nemovitostí.

Foto: Libor Nedvídek

Homestager v případě potřeby zařídí zapůjčení několik kusů nábytku a dalších doplňků, které pak v interiéru naaražuje.

Při úpravě bytu a domu se homestageři také záměrně vyhýbají výrazným barvám nebo módním výstřelkům, které by mohly potenciálního kupce nechtěně odradit jen proto, že právě on jim zrovna neholduje.

Dobrý homestaging se vyplatí

Homestagingové statistiky uvádějí, že investice do přípravy nemovitosti by v ideálním případě měly dosahovat jednoho až tří procent ceny nemovitosti. V této částce jsou započítány jak platba za práci homestagera, tak náklady na pořízení konkrétních doplňků a nezbytné opravy. „Bývá pravidlem, že zisk na zvýšené ceně činí pak osm až deset procent,“ odhaduje Pavlína Glacnerová.

„V každém případě platí, že dobře připravená a dobře nafocená nemovitost zaujme více lidí, stráví na trhu kratší dobu a obvykle se prodá i za vyšší cenu,“ doplňuje Libor Nedvídek.

Čím déle nemovitost na trhu zůstává, tím klesá její hodnota. Nejenže realitní kancelář snižuje po čase její prodejní cenu, ale zároveň je třeba počítat s náklady, které majitel za chod nemovitosti stále platí.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám